X Green Talents

Rubén Mocholí, enginyer industrial per la UPV, únic espanyol entre les 25 persones vencedores de la prestigiosa competició organitzada pel Centre Aeroespacial d'Alemanya

[ 10/12/2019 ]

Rubén Mocholí es va titular fa set anys com a enginyer industrial per la Universitat Politècnica de València (UPV). Viu a Göteborg (Suècia), on investiga i imparteix classes a la Universitat Tecnològica Chalmers, i és l'únic espanyol entre les persones vencedores de la desena edició de Green Talents, la competició internacional per a joventut investigadora organitzada pel Centre Aeroespacial d'Alemanya (DLR) i finançada pel Ministeri d'Educació i Ciència d'Alemanya (BMBF).

Al concurs es van presentar 847 candidatures procedents de 97 països, de les quals un comitè alemany de personal expert va seleccionar les 25 persones guanyadores, de 21 nacionalitats diferents.

El tema d'aquesta desena edició de Greens Talents era la sostenibilitat i la digitalització, i el premi va consistir a participar, durant dues setmanes, en el fòrum científic Green Talents. High Potentials for Sustainable Development. A més, els guanyadors i guanyadores tenen també la possibilitat de realitzar una estada d'investigació, de fins a tres mesos, en qualsevol universitat o institució alemanya, durant el 2020.

Integrats en una xarxa per a desenvolupar projectes a nivell internacional

Per a Rubén Mocholí, "l'experiència va ser molt enriquidora. Vaig tractar sobre diferents desafiaments de sostenibilitat amb gent de diferents cultures i branques professionals, com advocacia, economia, sociologia, biologia o enginyeria. Va ser molt intens, amb llargues jornades visitant diversos centres d'investigació, el mateix dia, a diferents ciutats d'Alemanya. L'ambient que es crea és perfecte per a establir relacions a nivell professional i personal".

De fet, les persones guardonades passen a formar part de la xarxa Green Talents, activa des del 2009. Es tracta d'una associació multicultural i transdisciplinària que fomenta contactes i desenvolupa projectes de col·laboració a nivell internacional.

Precisament en el marc d'aquesta, durant la segona setmana del certamen, les persones participants van assistir a una conferència en el Ministeri d'Educació i Ciència d'Alemanya, a Berlín. Allí, es van reunir amb una selecció de guanyadores i guanyadors de les edicions anteriors de la competició, com també amb representants d'empreses i centres d'investigació, a més de periodistes i autoritats de les ambaixades a Berlín.

Doble titulació, màster, doctorat...

Durant l'últim any d'estudis a la UPV, Mocholí va gaudir d'una beca per a realitzar la doble titulació internacional a través de la xarxa Top Industrial Managers for Europe. Gràcies a aquesta ajuda, va cursar el Màster en Tecnologia Energètica a la Universitat de Lund (Suècia) i, d'ací, es va traslladar a Noruega per a realitzar el doctorat en energia tèrmica.

Finalment, va recalar a la Universitat Tecnològica Chalmers, on actualment ocupa una plaça d'investigació postdoctoral i imparteix classes en el màster d'enginyeria Sustainable Energy Systems. A més, participa en diversos projectes en col·laboració amb la indústria, a nivell nacional, a Suècia.

"La UPV va ser un capítol molt especial de la meua vida"

A través de models matemàtics, Mocholí estudia com reduir les emissions de diòxid de carboni en les centrals elèctriques i les plantes de producció de ferro i acer. En aquest sentit, l'investigador guardonat afirma que la formació rebuda en Enginyeria Industrial, a la UPV, "ha sigut fonamental" per a poder exercir el seu treball.

Membre d'Alumni UPV, la xarxa de titulades i titulats de la Universitat, Mocholí conserva grans amics de l'etapa universitària perquè va tenir, en les seues pròpies paraules, "la sort de tenir companys brillants en els estudis, que són a més bellíssimes persones, la qual cosa va contribuir al fet que la meua experiència a la UPV fóra un capítol molt especial de la meua vida".

L'enginyer industrial també recorda, d'aquella època, "dies de classes i pràctiques de laboratori molt intensos, en els quals eixia de casa a les 6.30 h del matí i no arribava fins a les 21 h, després d'haver parat només mitja hora per a dinar a la cafeteria de l'Àgora".

En opinió seua, "la UPV ofereix una formació magnífica i, en general, un ambient d'estudi molt sa, combinat amb oportunitats per a realitzar esport en unes instal·lacions que moltes universitats de la resta d'Europa envejarien".

A l'estranger, de moment

Després d'un poc més de set anys, Mocholí continua a l'estranger "fonamentalment, per decisió pròpia. És cert que els països nòrdics estan molt avançats quant a investigació i implementació de tecnologia energètica sostenible, encara que cal reconèixer que, a Espanya, i particularment a la UPV, hi ha grups d'investigació en energia tèrmica i energia sostenible que són referents a nivell internacional".

Així doncs, malgrat que "de moment", la seua intenció és continuar treballant a l'estranger, no dubta a afirmar que li "encantaria fer classe a la UPV en el futur".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC