FSUPV-06

El sisè monoplaça de l'escuderia UPV millora en pes i aerodinàmica, i és dos segons més veloç per volta

[ 01/07/2019 ]

El FSUPV Team, l'escuderia de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha presentat avui el seu nou monoplaça, el FSUPV-06, amb el qual competirà en quatre circuits europeus: Zala Zone (Hongria), del 18 al 21 de juliol; Spielberg (Àustria), de l'1 al 4 d'agost; Hockenheim Ring (Alemanya), del 8 a l'11, i, finalment, a casa, a Montmeló (Espanya), del 22 al 25.

És la primera vegada que l'equip s'enfronta a una temporada tan ambiciosa, però el seu palmarès convida a l'optimisme. El 2018 va ser la primera escuderia espanyola a competir fora d'Europa. Ho va fer a Michigan (Estats Units), on va aconseguir un històric tercer lloc. A més, els estudiants de la UPV van vèncer al Netherlands FS, la mítica prova disputada al circuit d'Assen (Països Baixos).

Tercers a Europa i 12ns del món el 2018

Això els va permetre acabar la temporada classificats com a tercers d'Europa i 12ns del món, d'un total de 600 equips universitaris en competició, entre els quals calia buscar més enllà del lloc 200 per a trobar el següent equip espanyol.

Ara, el nou FSUPV-06 ix a escena. I ho ha fet amb la presentació en públic del seu nou prototip, el més tecnològic de tots els que s'han fabricat fins avui al campus de Vera. El FSUPV-06, fruit del treball de tot un any, té un redisseny integral del xassís, produït en fibra de carboni, material que aporta més rigidesa al dàmper i major fiabilitat per comparació a l'híbrid monobuc/tubular emprat anteriorment per l'equip.

Millores en suspensió, aerodinàmica...

A més, el cotxe millora la seua fiabilitat quant als dissenys de suspensió i aconsegueix avanços importants gràcies a les noves llandes de 10 polzades. Així mateix, s'ha treballat especialment en l'aerodinàmica, amb noves aletes que deflecteixen el flux cap a terra i eviten que s'embrute el tir d'aire que arriba a l'aleró posterior, el més important.

També hi ha novetats en el combustible, on el FSUPV-06 opta per l'etanol, un compost capaç d'augmentar la potència del motor fins als 85 CV i, alhora, millorar l'eficiència.

Més lleuger i més veloç

"Ara mateix", explica orgullós Raúl Peña, alumne de 4t curs del Grau en Enginyeria Mecànica de la UPV i director tècnic de l'equip, "el cotxe pesa vora 193 kg. L'anterior arribava fins als 205 kg. És a dir, hem reduït uns 12 kg. Gràcies a tot això, hem sigut capaços de rebaixar dos segons en pista en un temps de 60 segons per volta".

El FSUPV-06 és capaç de passar de zero a cent km/h en 3,2 segons, fet que suposa tres dècimes de segon menys que el seu antecessor, el FSUPV-05. Són temps que milloren les marques de cotxes mítics com ara el Porsche 911 i l'Aston Martin Rapide (3,6 i 4 segons, respectivament).

La dificultat de continuar millorant

Juan Antonio García Manrique, professor del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials de la UPV i responsable acadèmic de l'equip, advertia fa just un any de la dificultat de continuar millorant. "El FSUPV Team s'ha convertit en un referent internacional. Sembla increïble, però, en alguns àmbits, la UPV és coneguda com aquella universitat que té un equip en Formula Student tan competitiu. Tinc por que, fora d'ací, la gent pense que és fàcil. Quan, en realitat, és un repte quasi impossible".

Malgrat això, amb aquest cotxe, l'equip aspira a tot en una competició en què participa des de l'any 2014. El projecte, integrat dins del programa Generació Espontània UPV, consisteix en el disseny i la fabricació d'un monoplaça per a competir enfront d'altres vehicles en un circuit de carreres.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny