Graus d'influència en Twitter

La UPV desenvoluparà una eina que permetrà a Vodafone conèixer millor els seus clients

[ 24/04/2019 ]

La proliferació de les xarxes socials i la ingent quantitat d'informació que generen proporcionen una gran oportunitat a les empreses de conèixer millor els seus clients. No obstant això, la quantitat de dades és habitualment tan inabastable que el repte principal de les companyies radica a seleccionar, de tot aquest corpus, la informació útil: la que els pot aportar un major valor.

Amb aquest punt de partida, la Universitat Politècnica de València (UPV) i Vodafone han presentat un acord de col·laboració que els permetrà treballar conjuntament en el desenvolupament d'una eina específica que faça servir tècniques de recuperació d'informació, anàlisi de xarxes i perfilatge d'usuaris per conèixer millor els usuaris de telefonia mòbil, identificar les comunitats a què pertanyen i respondre millor als seus interessos.

Rastreig en mitjans socials

Serà el centre d'investigació Pattern Recognition and Human Language Technology (PRHLT) de la UPV que durà a terme el projecte, sota la direcció de Paolo Rosso, professor del Departament de Sistemes Informàtics i Computació.

En paraules de Rosso, es tracta d'"indagar en els mitjans socials per veure com s'hi parla de Vodafone. L'operadora té els seus propis canals i fòrums, però sabem que és en les xarxes on els usuaris s'expressen més lliurement".

El centre Pattern Recognition and Human Language Technology el formen investigadors de la UPV que pertanyen, entre d'altres, a les àrees de la interacció multimodal, el reconeixement de patrons i la traducció automàtica. L'entitat abordarà el projecte des de la perspectiva de les dades massives, la intel·ligència artificial i el processament del llenguatge natural.

Anteriorment, el PRHLT-UPV ha desenvolupat projectes en aquesta mateixa línia, finançats per l'Army Research Office -la divisió de l'Exèrcit dels Estats Units encarregada de la recerca bàsica en enginyeria, física, informació i ciències de la vida- o pel Qatar Research National Fund, un organisme governamental de Qatar que dona suport a la investigació original i competitiva.

De Santos: "Ens va convèncer la UPV pel seu personal, experiència i historial d¿investigació"

Alberto de Santos, senior data scientist de Vodafone, ha comentat que l'estudi permetrà "veure com els nostres clients parlen de Vodafone en les xarxes i com afecta això el nostre dia a dia, i entendre quins sentiments despertem en ells i també en la resta d'usuaris de telefonia mòbil. L'objectiu és conèixer millor les seues necessitats i donar-los un millor servei".

De Santos ha explicat que van dedicar temps a trobar el soci idoni, capaç de detectar algorismes per comprendre el comportament humà en les comunitats socials. "Vam fer un escrutini molt ampli, amb un bon nombre d¿universitats, i ens va convèncer la UPV pel personal de què disposa, per la seua experiència acreditada i pel seu historial d'investigació", ha destacat.

Graf social a partir de l¿anàlisi de Twitter

Mitjançant l'estudi i lanàlisi de la xarxa social Twitter es podrà construir un graf social per saber com s'agrupen els individus en comunitats i quina posició hi ocupen, i determinar-n'hi el grau d¿influència. Partint d'una persona i la seua xarxa social, s'aplicaran tècniques d'intel·ligència artificial per extraure un coneixement no disponible a priori en els missatges que publica.

Aquesta tècnica es compon de dos tipus de perfilatge: d'interessos i sociodemogràfic. El primer respon a una taxonomia prèvia dels interessos que després permet etiquetar automàticament els usuaris en les diferents categories en les quals presenten interès.

El segon, d'altra banda, consisteix en l'aplicació de tècniques de author profiling per obtenir diferents trets del perfil sociodemogràfic de les persones que usen la xarxa social, tot partint de la informació que comparteixen.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny