Projecte AR3Senses

La UPV i la UniZar creen una app de realitat augmentada per a avaluar la memòria espacial que podria tenir aplicació en pacients d'Alzheimer

[ 29/03/2019 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) i de la Universitat de Saragossa (UniZar) ha desenvolupat una app de realitat augmentada per a avaluar la memòria espacial.

Entre les seues aplicacions, podria utilitzar-se amb persones malaltes d'Alzheimer com a eina per a l'anàlisi i entrenament d'habilitats vinculades a la memòria, sempre que el/la pacient no es trobe en una fase avançada de la malaltia.

Així mateix, també podria ser de gran ajuda en l'etapa infantil, per a la identificació primerenca d'alteracions relacionades amb la memòria espacial. El treball de l'equip investigador de la UPV i la UniZar s'ha publicat en la revista IEEE Access.

Pot adequar-se al ritme de vida de la persona usuària

Mª Carmen Juan, investigadora de l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (ai2) de la UPV, explica que la memòria espacial a curt termini "és l'habilitat que tenim les persones de retenir i recordar la localització d'elements durant períodes de temps relativament curts, i és la que influeix a l'hora de recordar on hem deixat les claus, un tornavís o unes ulleres, per exemple".

El dispositiu en el qual està instal·lada l'aplicació reconeix l'entorn en el qual s'està utilitzant i el lloc en el qual es van deixar els objectes. A més, pot portar-se a casa del pacient per a ser personalitzat amb els objectes desitjats, la qual cosa, per a Fran Muñoz (ai2-UPV) "representa un avantatge enorme, ja que s'adequa al ritme de vida de cada usuari".

En el cas d'utilitzar l'app per a entrenament, podria ajudar el personal facultatiu a avaluar la memòria espacial a través de la cerca d'elements comuns en la vida diària d'aquests pacients, com unes sabatilles o un barret.

En aquest aspecte, Magdalena Méndez López i Camino Fidalgo, investigadores del Departament de Psicologia i Sociologia de la Universitat de Saragossa, destaquen que l'app millorarà les tècniques actuals utilitzades per a l'entrenament de la memòria "perquè permet realitzar exercicis de record sobre on es deixen les coses a la llar del pacient, és a dir, en el context real on les mateixes dificultats apareixen. A més, amb petites modificacions, es pot incrementar la complexitat de l'exercici perquè siga més motivador".

El 2019, estudis pilot amb malalts de Parkinson i Alzheimer per a involucrar altres sentits en l'avaluació

Conclosa ja la primera fase de la investigació, en la qual l'aplicació s'ha avaluat en 55 persones, durant els pròxims mesos es duran a terme dos estudis pilot més amb malalts de Parkinson i Alzheimer, respectivament.

"Les fases següents", conclou Mª Carmen Juan, "valoraran anar més enllà amb les possibilitats de les aplicacions desenvolupades fins al moment i involucrar altres sentits, com l'oïda i el tacte, per a avaluar la memòria espacial".

El desenvolupament d'aquesta app s'emmarca dins del projecte AR3Senses, finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat del govern espanyol i cofinançat amb fons FEDER.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny