Es comunicaran amb el conductor o conductora

La UPV i la Universitat Nacional de Tsing Hua (Taiwan) comencen a dissenyar els senyals de trànsit del futur

[ 26/02/2019 ]

"Encara que predir el futur sempre és arriscat, podem imaginar que, en uns cinc anys, els senyals de trànsit es comunicaran directament amb els conductors a través d'unitats de bord i dispositius mòbils".

Així ho creu Pietro Manzoni, investigador del Grup de Xarxes de Computadors del Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors de la Universitat Politècnica de València (DISCA-UPV) l'equip del qual, en col·laboració amb personal expert de la Universitat Nacional de Tsing Hua (Taiwan), ha ideat un nou prototip de sistema de comunicacions senyal-vehicle que facilitaria l'intercanvi d'informació entre totes les persones usuàries de les carreteres, i que destaca pel baix cost, la instal·lació fàcil i l'escalabilitat.

Interactuaran automàticament amb els vehicles

Per a Manzoni, en un lustre, "les nostres autopistes, autovies i carreteres, tant urbanes com rurals, seran intel·ligents, i els senyals de trànsit interactuaran de forma transparent i automàtica en les pantalles o quadres de comandament de tots els vehicles".

"Així", prossegueix, "davant una modificació normativa no serà necessari canviar els senyals de trànsit desplegats en les vies de circulació, com acaba d'ocórrer recentment en limitar la velocitat màxima a 90 km/h en vies secundàries. De fet, a més de proporcionar informació directa a la conductora o conductor, es canviaran i s'adequaran a l'entorn, a les condicions climàtiques, etc. en temps real. Així seran les carreteres i els senyals del futur".

Obri la porta a una xarxa de radars permanents associats

El prototip dissenyat està compost per un ordinador encastat tipus Raspberry Pi, una bateria i una antena, i es comunica amb qualsevol vehicle dins del seu radi d'abast per a indicar-li la ubicació del senyal, el seu significat i la direcció del trànsit en la qual el senyal és aplicable. En rebre aquest senyal, el vehicle la presenta al conductor o conductora en el quadre de comandament o en dispositius mòbils personals per a oferir informació de forma automàtica i no intrusiva.

"El sistema proposat" -indica Juan Carlos Cano, també investigador del GXC del DISCA de la UPV- "envia informació de forma bidireccional. D'aquesta manera, permet transmetre-la tant des dels senyals de trànsit cap a la conductora o conductor, com al revés, la qual cosa obri el ventall de possibilitats cap a un conjunt d'aplicacions que permetrien el monitoratge en temps real del compliment de les normatives de seguretat viària per part d'usuàries i usuaris. Seria una cosa així com disposar d'una xarxa de radars o guàrdies de trànsit permanents associats als senyals".

A més, els senyals es podrien actualitzar remotament mitjançant tecnologia 5G, la qual cosa acceleraria moltíssim qualsevol necessitat de canvi a gran escala, i abaratiria el cost associat en diverses ordres de magnitud respecte al procés actual, totalment manual.

Millor gestió del trànsit i reducció de l'error humà

Segons Cano, les solucions existents en el mercat, fins al moment, estan basades en els tradicionals senyals de trànsit estàndard o en pantalles de LED configurables, disponibles sols en grans vies i en àmbits urbans. A més, segons explica, vehicles d'alta gamma ja incorporen sistemes que, a partir de càmeres, són capaços d'interpretar la informació dels senyals de trànsit instal·lats a les vies.

"El que fa el nostre prototip és processar totes les dades registrades pels senyals, com per exemple, la densitat del trànsit, les condicions meteorològiques, etc. I, a partir d'aquestes, envia als vehicles les ordres i recomanacions adaptades a l'entorn, al mateix temps que transmet informació dels conductors als senyals", afig Cano. D'aquesta manera, el prototip respon a dues premisses fonamentals: ajuda a incrementar la seguretat viària i la gestió del trànsit, i facilita l'assistència als conductors, sempre en temps real.

"Amb aquest tipus de dispositius, es redueix l'error humà", afirma Manzoni. "Per exemple, actualment, pot donar-se el cas que no veges un senyal en dies de boira espessa. Aquest tipus de dispositius fa que les carreteres parlen, per la qual cosa es pot programar un avís d'àudio o un missatge en el quadre de comandament que, sense desviar l'atenció de la conductora o conductor, li permeta rebre aquesta informació i reaccionar de forma natural".

Cas pràctic i implantació

Com a cas pràctic, l'equip investigador se situa a l'entorn d'una escola. Carlos Tavares, investigador del GXC del DISCA de la UPV, explica que, en aquesta, "la densitat del trànsit és molt diferent a les hores d'entrada o eixida dels centres que durant les hores de classe. Així, el senyal podria variar en funció del tram horari, passant d'un stop a un cediu el pas, modificant la velocitat màxima permesa o canviant els intervals de verd/roig d'un semàfor. L'objectiu és que els senyals parlen directament als vehicles i que ajuden els centres de gestió del trànsit, per a adaptar els senyals en temps real".

Per a validar el prototip desenvolupat, el grup investigador preveu que el sistema es puga desplegar en entorns crítics, com ara punts negres i zones de baixa visibilitat. "Una vegada validat i vistos els resultats, estem segurs que la seua generalització serà només una qüestió de temps", conclou Manzoni.

El treball investigador de la UPV i la Universitat Nacional de Tsing Hua ha sigut publicat en la revista IET Networks.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC