Investigació pionera a Espanya

La UPV, a través de l'ICTA, lidera el primer projecte científic a Espanya per al desenvolupament de pinsos 100% ecològics per a l'aqüicultura

[ 23/01/2019 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del Grup d'Aqüicultura i Biodiversitat de l'Institut de Ciència i Tecnologia Animal (ICTA), lidera el primer projecte científic a Espanya per al desenvolupament de pinsos 100% ecològics per a l'aqüicultura.

La investigació compta amb la col·laboració de la Fundació Biodiversitat -pertanyent al Ministeri per a la Transició Ecològica- a través del Programa Pleamar, cofinançat pel Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).

Llobarro, truita i orada

Miguel Jover, coordinador del projecte i investigador del Grup d'Aqüicultura i Biodiversitat de l'ICTA de la UPV, ha indicat durant la presentació d'aquest estudi que "aquest projecte, pioner al nostre país, té un gran recorregut futur per a optimar els pinsos ecològics mitjançant nous ingredients, formulacions, pràctiques d'alimentació, etc.".

L'objectiu general de l'estudi liderat per la UPV és desenvolupar pinsos 100% ecològics, principalment, per a les espècies d'aqüicultura ecològica més produïdes a Espanya: el llobarro, la truita i l'orada.

"El projecte", ha afegit Jover, "té en compte tant els ingredients recollits en la normativa, farines vegetals i ecològiques de peix, com les proteïnes animals transformades d'origen ecològic, principalment farina aviària, de porc ibèric i d'insectes".

L'estudi arrancarà amb una primera fase d'anàlisi sobre la disponibilitat i caracterització nutricional (proteïna, energia, aminoàcids i àcids grassos essencials) d'ingredients per a l'elaboració dels nous pinsos i, posteriorment, es duran a terme diferents proves d'alimentació i creixement de l'orada, el llobarro i la truita amb dietes ecològiques. A més, en el marc del projecte, s'avaluarà també l'impacte i la productivitat econòmica dels nous pinsos.

Un sector incipient

Segons ha afirmat Jover, el sector de l'aqüicultura ecològica a Espanya es troba encara en un moment incipient, però ja existeixen empreses de producció ecològica de peixos molt compromeses en aquest aspecte.

Un dels inconvenients per al seu desenvolupament és que, a Espanya, no hi ha pinsos ecològics, per la qual cosa s'han d'importar; per aquest motiu, aquest projecte contribuirà a establir les bases per al desenvolupament de pinsos ecològics nacionals que ajuden a impulsar el sector.

"L'objectiu del projecte d'aconseguir pinsos 100% ecològics cerca eliminar la dependència de la farina de peix de captura, fent de l'aqüicultura ecològica una activitat molt més sostenible. Amb aquesta finalitat, sembla imprescindible incorporar ingredients ecològics d'origen animal, farines de peix i proteïnes animals transformades de qualitat", ha conclòs Jover.

El projecte ha sigut presentat a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN) de la UPV.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC