XII Premis Fundació Juan Arizo

Nerea Rambla, enginyera de Camins, Canals i Ports per la UPV, aconsegueix el màxim guardó amb el seu treball per a millorar la seguretat dels ciclistes a les rotondes

[ 17/01/2019 ]

Nerea Rambla Cerdà, enginyera i màster en Camins, Canals i Ports per la Universitat Politècnica de València (UPV), ha obtingut el màxim guardó en els XII Premis Fundació Juan Arizo Serrulla pel seu treball de fi de màster.

El TFM, que porta per títol "Anàlisi de conflictes entre ciclistes i vehicles en rotondes de carreteres convencionals. Proposta de millores i redisseny de rotonda a la CV-500 entre els p. quil. 21+000 i 22+000, província de València", i ha sigut dirigit per Francisco Javier Camacho Torregrosa i Ana María Pérez Zuriaga, ha rebut el primer premi del certamen, i els 12.000 euros corresponents.

D'aquesta manera, Nerea s'ha imposat als altres 14 treballs presentats a uns premis a què sols poden optar projectes que hagen obtingut una qualificació mínima d'excel·lent, i que tenen com a objecte recompensar l'originalitat, la innovació i l'excel·lència en les disciplines acadèmiques relacionades amb la planificació, el disseny, la construcció i l'explotació d'infraestructures d'enginyeria civil.

Anàlisi i caracterització dels comportaments de ciclistes i conductors

La investigació que ha dut a terme la guanyadora parteix d'un problema greu, com és l'augment progressiu del nombre de ciclistes morts a les carreteres convencionals. "En carreteres interurbanes, l'absència d'infraestructura o elements de protecció, i la diferència de velocitat amb els vehicles, ocasionen accidents d'alta gravetat", afirma Nerea, que afig que, per aquest motiu, "resulta de vital importància investigar i analitzar la interacció dels usuaris més vulnerables, els ciclistes, i els vehicles. El TFM persegueix analitzar paràmetres que poden influir en els conflictes que es produeixen en rotondes que es troben en carreteres convencionals, interurbanes o periurbanes, a fi d'estudiar la tipologia i l'exposició al risc dels usuaris vulnerables".

Per al desenvolupament de la recerca, realitzada en col·laboració amb el Grup d'Investigació en Enginyeria de Carreteres (GIEC) i dins del projecte "Millora de la seguretat i operació de carreteres convencionals amb ciclistes (Bike2lane)", "s'ha analitzat i inventariat un total de 36 rotondes, de les quals se n'han estudiat 11 mitjançant enregistraments in situ", la qual cosa ha permès "analitzar i caracteritzar els comportaments de ciclistes i conductors en carreteres convencionals".

Base per a l'elaboració de recomanacions i criteris de disseny que milloren la seguretat viària

"Els resultats obtinguts", indica l'enginyera i màster per la UPV, "s'han de considerar com la conclusió d'una anàlisi preliminar, atès que hi ha altres paràmetres, tant pel que fa al disseny de les rotondes com a les configuracions de circulació dels ciclistes, l'entorn, el factor humà o l'educació viària, que podrien tenir influència en el fet que s'analitza, i no s'han considerat, en alguns casos perquè no disposem d'aquesta informació. Així mateix, l'anàlisi de conflictes entre ciclistes i vehicles, i de la tipologia i la motivació d'aquests conflictes, és una informació de partida de gran interès de la qual no es tenen dades, i que permetria millorar l'anàlisi d'accidentalitat, i en particular la d'aquesta investigació".

"En definitiva", afirma Nerea, "tots els resultats obtinguts i les conclusions derivades permetran l'elaboració de recomanacions i criteris de disseny per a millorar la seguretat viària a les redones i als seus voltants".

En memòria de Juan Arizo Serrulla

La Fundació Juan Arizo es creà en memòria de Juan Arizo Serrulla, professor de l'Escola de Tècnica Superior d'Enginyers de Camins, Canals i Ports (ETSECCP) de la UPV, a fi d'impulsar l'activitat professional dels millors estudiants d'aquesta disciplina.

Junt amb aquest primer premi, la Fundació ha lliurat tres accèssits als treballs de fi de màster de Borja Balbastre, Josep Martí i Santiago Ferri, premiats amb una dotació de 4.000 euros cadascun. Els projectes reconeguts amb els accèssits estan relacionats amb la resistència dels ponts flotants i la millora tant de les vies ferroviàries de rodalia com de les infraestructures ferroviàries d'àmbit internacional.

Durant l'acte, la presidenta de la Fundació, Charo Arizo, ha valorat l'alta qualitat dels treballs presentats i el paper d'aquests premis com a estímul a la recerca d'excel·lència, i ha destacat la funció de l'enginyeria en la societat i la importància que té en la construcció del paisatge.

A més d'aquests premis, la Fundació Juan Arizo Serrulla col·labora amb la UPV a través de la càtedra que porta el seu nom, adscrita a l'ETSECCP-UPV, de la qual Juan Arizo era professor.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC