La Universitat Politècnica de València (UPV) acull fins demà divendres IN-RED 2018, el IV Congrés Nacional d'Innovació Educativa i Docència en Xarxa.
Al llarg d'aquests dos dies, experts de tota Espanya debaten sobre els nous projectes i experiències docents basades en la innovació, les metodologies d'ensenyament més noves i la implantació de millores a l'aula, entre altres temes.
Sota el lema "A la recerca d'una vertadera experiència d'aprenentatge", el Congrés aborda també com una participació activa per part dels alumnes a l'aula i més enllà d'ella els ofereix una important oportunitat de creixement i preparació per al seu futur professional.
Al seu torn, IN-RED 2018 presta especial atenció a l'impacte en el sector de l'ús de noves tecnologies. Així, durant el Congrés s'aborden, per exemple, els reptes i oportunitats que brinda la realitat virtual a l'aula, l'auge dels MOOC (cursos oberts massius online), l'ús de smartphones per a facilitar l'aprenentatge dels alumnes, la docència inversa i les xarxes socials a les aules universitàries.
Neuroeducació
En la jornada inaugural, David Bueno, professor de Genètica en la Universitat de Barcelona i autor de diferents articles científics i llibres sobre neuroeducació, ha impartit la conferència "La sorpresa d'aprendre, aprendre amb la sorpresa. La neurociència entra a l'aula".
En ella, ha explicat que el cervell "és l'òrgan que ens permet aprendre i ajustar el nostre comportament. De la seua funció sorgeixen tots els processos cognitius. Per això, el seu estudi ens està revelant què és el que més valora, què vol aprendre, i de quina manera prefereix fer-ho. A pesar que els aprenentatges tenen molts elements racionals -i han de tenir-los-, el més important per al cervell són les emocions. L'educació passa, precisament, per la seua gestió i integració amb la racionalitat. Les sorpreses, no obstant això, estan assegurades".
Educant superprofesionals
Per a demà divendres, la conferència convidada serà a càrrec de Dolors Reig i Hernández, i portarà per títol "Educant superprofesionals: com hackejar els espais joves per a l'educació superior".
En ella, Reig i Hernández parlarà sobre com ha canviat l'ecosistema social, informatiu i de coneixement dels joves, i la manera en què ha de transformar-se, conseqüentment, la metodologia a l'hora de formar-los, "tant a ells com a tots els que estem vivint ja en la societat postdigital".
A més, la conferenciant aprofundirà en les característiques de les generacions connectades que cal tindre en compte a l'hora de planificar la formació, així com en les noves metodologies pedagògiques i tecnològiques (flipped classroom, ludificació, transmèdia, col·laboració, vídeo, xarxes socials, etc.).
Notícies destacades