Projecte ACUSTUNA

Una investigació de l'IGIC de la UPV facilita i millora el càlcul del pes de les captures de tonyina a partir de la seua longitud, altura i amplària màxima

[ 17/07/2018 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Institut Espanyol d'Oceanografia han presentat un estudi (que ha sigut publicat en la revista PLOS ONE), en el qual es determina el pes de la tonyina a partir de la seua longitud, altura i amplària màxima.

L'aplicació en el sector dels resultats del seu treball contribuiria a la millora dels controls per a la recuperació d'aquesta espècie, molt valorada a tot el món, especialment a països com el Japó.

En aquest sentit, Vicente Puig, investigador de l'Institut per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) del campus de Gandia de la UPV, afirma que "la seua aplicació directa a les plantes d'engreix de tonyina permetria un major control del procés per part dels productors, i faria més eficient i ecològicament sostenible l'engreix de tonyina en captivitat".

Procés actual

Avui dia, les tonyines són capturades en alta mar, des d'on són traslladades en gàbies de transport fins a les d'engreix, situades a zones costaneres. Durant les transferències, una persona amb un programari bàsic, i de manera manual, mesura la longitud d'almenys el 20% de les tonyines transferides.

El pes mitjà de les tonyines transferides es determina fent ús de relacions biomètriques que només tenen en compte la longitud mitjana dels peixos i el nombre exacte de peixos capturats, la qual cosa pot provocar mesures errònies, que produeixen sobreestimacions o subestimacions en moltes ocasions.

"El que es fa actualment", indica Puig, "és mesurar la longitud d'un 20% de les tonyines capturades i fer una estimació de la captura total. Si es capturen 1.000 tonyines, se'n mesuren 200 i es trau la mitjana de longitud i pes. Òbviament, no tots els exemplars són iguals. Un pot mesurar x i el seu pes ser diferent del d'un altre exemplar de la mateixa longitud. Per tant, es tracta d'una estimació que pot diferir bastant de la captura real. Les relacions oposades en el nostre estudi ajudaran a minimitzar aquests errors".

Continuació del projecte BIACOP

El treball presentat pel personal investigador de la UPV s'emmarca dins del projecte ACUSTUNA, i complementa el que ja van desenvolupar l'any passat en el marc del projecte BIACOP, que combinava tècniques de mesurament acústic i visió estereoscòpica per al comptatge.

En l'estudi es presenten una sèrie d'equacions, desenvolupades pel personal investigador de l'IGIC de la UPV a partir de mesures reals després de l'extracció d'exemplars engreixats en gàbies. Aplicant aquestes equacions, l'estimació de les captures i el control de l?engreix per part dels productors, el càlcul és molt més precís.

"Amb el sistema desenvolupat en BIACOP" prossegueix Puig, "a més de la longitud, podem mesurar també l'ample de les tonyines. Les relacions biomètriques presentades en aquest treball permetran estimar, a més, el pes de la tonyina d'una manera més exacta. Amb l?ajuda d'equacions predictives del pes a partir de les dimensions lineals de la tonyina, els marges d'error en l'estimació de la biomassa capturada es redueixen significativament".

"El nostre objectiu", conclou l'investigador de la UPV, "és oferir un sistema que contribuïsca a la conservació de l'espècie, coneixent millor l'estat de les peixateres. Que els pescadors puguen pescar; que es conega millor el que es pesca, i que les restriccions imposades per a impedir la sobreexplotació dels recursos tinguen com a fruit la sostenibilitat de l'espècie".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC