- -
UPV
 

Bike2Lane i Safe4Bikes

La UPV treballa en dos projectes de recerca per a augmentar la seguretat ciclista en carretera

[ 24/05/2018 ]

Cada vegada que el col·lectiu ciclista realitza una eixida en carretera, posa en risc la seua seguretat. Així ho testifica el progressiu augment, durant els últims anys, del nombre d'accidents en carreteres convencionals amb bicicletes involucrades.

És per això que, amb l'objectiu de reduir i, si és possible, evitar les conseqüències negatives d'aquesta realitat, el Grup d'Investigació en Enginyeria de Carreteres (GIEC) de la Universitat Politècnica de València (UPV) fa anys que treballa en la millora de la seguretat ciclista a les carreteres espanyoles.

No en va, en l'actualitat, el GIEC està treballant en dos projectes amb aquest fi: Bike2Lane - Millora de la seguretat i operació de carreteres convencionals amb ciclistes, subvencionat pel Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat, i Safe4Bikes - Mesures per a la millora de la seguretat vial en carreteres convencionals amb bicicletes circulant en grup, subvencionat per la Direcció General de Trànsit (DGT) i dirigit pel catedràtic Alfredo García.

Els resultats de tots dos han de ser la base per a l'establiment de criteris que permeten la millora de la seguretat vial en carreteres amb trànsit ciclista.


Maniobres d'avançament


Un dels objectius específics del projecte Safe4Bikes és l'anàlisi de la influència dels pilots o grans grups ciclistes en la seguretat vial de la carretera, ja que es considera la maniobra d'avançament com la que més accidents produeix, per la qual cosa la seua anàlisi és un dels principals focus d'interès de la recerca.



Per això, s'han dut a terme vuit jornades de presa de dades, durant els caps de setmana -atès que és quan la presència de grups ciclistes és major- en diferents trams de carretera de la província de València.



En aquestes, es van enregistrar més de 1.000 maniobres d'avançament. Després de l'anàlisi preliminar de quasi 700, es pot afirmar que la distància de seguretat lateral que deixa el conductor o conductora en realitzar la maniobra depèn del volum de trànsit de la carretera i de l'amplària d?aquesta, així com de la configuració del mateix pilot.


Major respecte de la distància de seguretat en avançar grans grups


Una altra de les conclusions de la recerca és que el respecte de la distància de seguretat d'1,5 metres és major en avançar pilots. Així, mentre un 15% de les persones conductores va avançar a aquest tipus de grups amb una menor separació, la mateixa conducta negativa, però duplicada (més un 30%), es va observar en els casos d'avançaments a ciclistes aïllats. Cal assenyalar també que, per a les configuracions del pilot amb tots els ciclistes en línia el percentatge es va reduir a un 9%.


A més d'aquestes dades objectives, s'ha analitzat també la percepció subjectiva del risc de cada ciclista del gran grup davant les diferents maniobres d'avançament. D'aquesta anàlisi preliminar, s'ha conclòs que els ciclistes consideren que els avançaments realitzats a pilots circulant tots en línia són percebuts com substancialment més segurs.


Metodologia nova


Per a la presa de dades, el personal investigador del GIEC de la UPV ha desenvolupat una nova metodologia basada en bicicletes instrumentades, és a dir, de carretera a les quals s'han incorporat una sèrie de dispositius que permeten gravar i registrar tant la velocitat pròpia com la del vehicle que els avança, la distància lateral existent en l'acció, i la percepció subjectiva de risc del ciclista.


Les preses de dades consisteixen en la circulació d'un pilot format per deu ciclistes en diversos trams de carreteres convencionals. Set d'ells munten la seua pròpia bicicleta, a la qual s?ha incorporat una càmera de vídeo amb GPS i un polsador per a registrar la percepció del risc del ciclista, i els altres tres porten bicicletes completament instrumentades, ja que tenen, a més, velocímetres i distanciòmetres.


El pilot així conformat recorre diversos trams de carretera amb diferents amplàries de calçada i vorals, seguint configuracions de gran grup prèviament observades en enregistraments de vídeo realitzats en més de 20 trams de carretera de la província de València, sent les més habituals en línia i en paral·lel.


Enquestes disponibles


Tal com explica Alfredo García, en aquesta interacció ciclista-conductor, el factor humà és determinant. "Per això, conèixer la percepció que ciclistes i conductors tenen de la seua interacció en les carreteres que comparteixen és essencial", afig.


Atesa la dificultat d'obtenir dades suficients a partir de l'observació del fenomen, el personal investigador de la UPV ha elaborat una enquesta amb la qual es pretén obtenir informació de la percepció de les persones usuàries, tant des del punt de vista dels conductors com dels ciclistes. Amb l'objectiu de recollir tota la problemàtica, s'han desenvolupat dues enquestes diferents, una per a conductors i una altra per a ciclistes.


Per a l'elaboració d'ambdues, s'ha comptat amb diversos panells de personal expert, formats per tècnics en el camp de les carreteres i professionals en l'àmbit del factor humà; així com per ciclistes i conductors habituals en carreteres amb presència ciclista.


Les dues versions de l'enquesta (conductors i ciclistes) es troben disponibles en la pàgina web de Bike2lane. "Una participació massiva ens permetria obtenir una mostra representativa, perquè els resultats puguen extrapolar-se en forma de mesures concretes que milloren la seguretat vial de les carreteres que comparteixen i, especialment, dels ciclistes", conclou Alfredo García.


Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv