La Universitat Politècnica de València (UPV) és un dels socis de DELOREAN, un projecte de la GSA (Agència Europea del Sistema Global de Navegació per Satèl·lit) que pretén establir les bases per al transport aeri del futur, amb els drons com a protagonistes principals. El projecte, coordinat per Pildo Labs, té com a objectiu primordial contribuir a acostar a tota la societat l’ús de drons en entorns urbans complexos, com ara el transport de persones –els anomenats taxis aeris– o bé el repartiment de paquets o mercaderies.
Els dos grans pilars de DELOREAN són la mobilitat i el repartiment aeris urbans –urban air mobility (UAM) i urban air delivery (UAD). “Combinar els mitjans de transport convencionals amb els drons no sols és factible, sinó que és la manera d’avançar cap a ciutats més sostenibles i amigables; és l’alternativa idònia a la congestió del trànsit. Els drons faran possible el transport de mercaderies i persones de forma ràpida, econòmica, sense contacte i lliure d’emissions de gasos amb efecte d’hivernacle”, destaca Israel Quintanilla, professor d’Enginyeria Aeroespacial de la Universitat Politècnica de València i president de la comissió de drons (COSIDANT) d’aquesta institució.
El projecte va ser adjudicat per la GSA dins del programa marc de la Unió Europea Horitzó 2020. Els socis del projecte, entre els quals hi ha la UPV, treballen en el desenvolupament de solucions innovadores basades en el sistema de navegació europea EGNOS que siguen capaces de respondre a les creixents necessitats de mobilitat dels serveis aeris.
Amb els seus gratacels, la ciutat de Benidorm ofereix condicions òptimes per a emular les denses zones urbanes on s’espera que es despleguen els serveis de mobilitat aèria urbana. "S’ha definit una xarxa de rutes en el que hem denominat Laboratori de Mobilitat Aèria Urbana Galileu", diu Santiago Soley, director general de PildoLabs. Soley afig que el vol sobre les ciutats s’ha de basar en sistemes molt robustos i resistents. “Els vols, i les dades que recollim durant les proves, ajudaran a demostrar de quina manera Galileu i EGNOS poden contribuir a aquest objectiu", apunta. En aquest sentit, Galileu proposa conceptes innovadors per a mitigar els riscos associats a les interferències del senyal i l’ocultació dels satèl·lits.
“Les proves de vol en DELOREAN representen una fita important en el desenvolupament de solucions de mobilitat aèria urbana. Aquests vols demostren que Galileu i EGNOS contribueixen de forma substancial a la navegació robusta d’aquestes noves plataformes, que obriran noves possibilitats de mobilitat eficient i sostenible a les nostres ciutats”, afig Carmen Aguilera, Project Officer de DELOREAN.
Miguel Ángel Vilaplana, responsable d’Airbus en el projecte DELOREAN, apunta que “el cel urbà encara està inexplorat, i a mesura que la tecnologia avança i es van desenvolupant els marcs reguladors, els serveis de repartiment i transport aeri urbà amb drons esdevindran una realitat que podria possibilitar uns serveis de lliurament no sols més ràpids, sinó també més nets”. I és en això que treballen tots els socis d’aquest ambiciós projecte, entre els quals es troba també Correus, referent nacional en els àmbits de la logística i el repartiment de mercaderies.
“El nostre objectiu és fer-los assequibles i eficaços en qualsevol escenari; en definitiva, obrir les vies perquè l’ús dels drons en aplicacions que fa anys ni imaginàvem siga una realitat cada vegada més pròxima”, conclou Antidio Viguria, responsable del projecte en la Fundació Andalusa per al Desenvolupament Aeroespacial (FADA-CATEC).
El projecte DELOREAN es desenvoluparà fins a mitjan 2022. Hi participen també EUROCONTROL, Bauhaus Luftfahrt EV i GeoNumerics. I té, a més, el suport de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA), l’Ajuntament de Benidorm i Aeroports de Catalunya.
Notícies destacades