Turisme sostenible

Investigadores de la UPV escriuen un llibre innovador per a la seua planificació i gestió responsable

[ 11/12/2017 ]

Un equip d'investigadores de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha publicat Turismo sostenible y patrimonio: Herramientas para la planificación y gestión, un innovador llibre que contribueix a posar en valor i millorar la planificació i gestió de destinacions turístiques patrimonials.

Editat per la UPV i finançat pel Ministeri d'Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient d'Espanya, la publicació permet fer un diagnòstic exhaustiu d'un lloc i determinar quin és el seu potencial turístic, si s'està gestionant correctament i com podria millorar-se, oferint criteris objectius per a la presa de decisions en relació a la posada en valor turística dels atractius del territori.

Permet la descàrrega digital de fitxes metodològiques

La innovació d'aquesta obra no solament té a veure amb els continguts, sinó amb el fet que es tracta d'un manual pràctic que permet la descàrrega digital de fitxes metodològiques (mitjançant un codi QR) per a la presa de dades per part d'usuaris, planificadors i gestors turístics.

Tots ells, d'aquesta forma, en el desenvolupament dels seus projectes o estudis, poden crear els seus propis arxius on emmagatzemar, de forma sistemàtica, la informació referida als atractius de la destinació (recursos naturals, culturals, paisatge, clima, etc.), els equipaments, els prestataris de serveis, les activitats recreatives i productes turístics existents, etc. A partir d'aquesta informació, es poden realitzar, de forma rigorosa i completa, diagnòstics turístics i valoracions sobre la potencialitat turística de les destinacions.

L'objectiu, brindar al turista "una experiència satisfactòria, memorable i de qualitat"

Mª José Viñals, coordinadora del llibre i responsable del grup de recerca en Turisme de la UPV, afirma que "les dades contingudes en aquestes fitxes són necessàries per al disseny de productes turístics i per a l'aplicació d'eines de gestió com la capacitat de càrrega recreativa, els processos participatius, el desenvolupament de programes d'interpretació i comunicació, etc. Tot açò, en un marc responsable i respectuós amb l'entorn natural, cultural i social, i amb l'objectiu de brindar al turista una experiència satisfactòria, memorable i de qualitat".

L'obra arreplega els principals resultats dels 20 anys de recerca, els passats des que es començaren a impartir els estudis universitaris en Turisme en el Campus de Gandia de la UPV.

Es tracta, per tant, d'un treball col·lectiu que reuneix els resultats i experiències de projectes aplicats a realitats geogràfiques i casuístiques molt diferents, desenvolupats en diversos països.

Amateurisme i turismofòbia

Maryland Morant, integrant també del grup de recerca en Turisme de la UPV, afig que "enfront de l'amateurisme i la turismofòbia, que són dos aspectes posats en relleu recentment en relació al sector turístic, en aquest llibre s'ofereix una guia de com abordar de forma rigorosa i sostenible la gestió turística del patrimoni i evitar la sobreexplotació dels recursos patrimonials, tant naturals com a culturals, i també la mala percepció que tenen els residents de les destinacions sobre els turistes".

Per la seua banda, Lola Teruel, una altra de les autores del llibre i investigadora també de la UPV, assenyala que, en la planificació turística, influeixen molts aspectes "que han de ser analitzats en profunditat per a aconseguir aqueix turisme sostenible i de qualitat. I no hem d'oblidar l'impacte que han tingut les noves tecnologies en el sector turístic, que han fet canviar la concepció i la forma de procedir tant de les empreses com dels turistes. Tots aquests elements han sigut contemplats en aquesta obra".

La publicació d'aquest llibre, de lliure accés, s'emmarca en la celebració de l'Any Internacional del Turisme Sostenible per al Desenvolupament, afavorit per l'Organització de Nacions Unides.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny