- -
UPV
 

Avions en els quals no se sent el motor

Un nou sistema de control acústic distribuït, desenvolupat per la UPV i la Universitat de Lovaina, permet crear zones de confort independents

[ 11/10/2017 ]

Viatjar amb tren, avió o cotxe i no sentir el motor, o bé eliminar els sorolls de l'entorn mentre fem una becada. Aquestes són només dues de les aplicacions d'un nou prototip desenvolupat per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i de la Universitat de Lovaina, en el marc del projecte europeu D-NOISE.


"L'objectiu era proporcionar confort auditiu als passatgers d'un avió, un tren o un automòbil, així com a qualsevol usuari en l'entorn domèstic. El sistema que hem desenvolupat permet equalitzar sorolls de baixa freqüència que resulten especialment molests en aquests casos. Sense necessitat d'utilitzar auriculars, l'usuari pot aïllar-se d'aquests sorolls i gaudir d'unes condicions acústiques òptimes al seu entorn", explica Alberto González, investigador de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) de la UPV.


Des dels laboratoris de l'iTEAM, els investigadors han fet les primeres proves del sistema de control acústic distribuït amb seients d'un cotxe comercial. El prototip està compost per dos seients de cotxe i per dos nodes acústics. Cada node està format per dos micròfons situats prop de les orelles de l'usuari i dos altaveus col·locats en tots dos costats dels reposacaps. Des d'una tableta, cada usuari pot activar el sistema de control i generar el camp sonor desitjat al seu voltant, equalitzant el soroll al seu gust i fins i tot cancel·lant-lo.


"D'aquesta manera és possible eliminar o almenys minimitzar els sorolls de baixa freqüència. Cada node genera a través dels altaveus un senyal amb la mateixa amplitud, però amb fase oposada al soroll que es vol cancel·lar, a fi d'intentar reduir el nivell sonor prop de les orelles de l'usuari. Aquesta seria la principal aplicació dels sistema, però també podria utilitzar-se per a l'efecte contrari: imaginem que vull simular el so del motor d'un Ferrari en el meu cotxe; aquest sistema permetria aconseguir-ho", apunta Laura Fuster, investigadora també de l'iTEAM-UPV.


Zona personal d'audició


Els principals avantatges del prototip són la flexibilitat, la versatilitat i l'escalabilitat, a més del fet que permet que cada usuari puga equalitzar el soroll percebut d'acord amb un perfil personalitzat. "El sistema de control de soroll pot funcionar en un seient individual, però la novetat d'aquest projecte és que funciona també quan col·loques un altre seient al costat. Els nodes processen la informació captada pels micròfons de manera individual i col·laboren entre si intercanviant-se informació a través de la xarxa per minimitzar els efectes de l'acoblament acústic. D'aquesta manera, un usuari pot crear una zona personal d'audició al seu voltant mentre que un altre usuari assegut al seu costat pot crear una altra zona d'audició totalment diferent", explica Christian Antoñanzas, un altre dels investigadors de l'iTEAM que participa en el projecte.


Així, el sistema proposat pot assegurar simultàniament el confort auditiu de diferents usuaris exposats a alts nivells de soroll. "Això és radicalment diferent dels sistemes actuals, en els quals cada node té com a objectiu assegurar el confort auditiu de cada passatger a nivell individual sense col·laborar entre si, cosa que causa inestabilitats i disjuncions", remarca Alberto González.


Finalista del premi Ciència Excel·lent UE


El treball desenvolupat pels investigadors de la UPV i la Universitat de Lovaina ha sigut seleccionat per a la fase final de l'EU Innovator Radar Prize, en la categoria de Ciència Excel·lent. El guanyador serà triat per votació popular, des d'aquest web. El termini de votació estarà obert fins a diumenge que ve, 15 d'octubre.


D-NOISE és un projecte de ciència excel·lent, finançat pel programa FET Open de Horizon2020. Va començar el mes de maig passat i s'estendrà fins al final del 2018.


Notícies destacades


Pel seu estudi sobre aïllament acústic Pel seu estudi sobre aïllament acústic
Manuel Jesús Parrilla, doblement titulat per la UPV, guanya el XV Premi Andrés Lara per a Joves Investigadors 2017
Enginyeria de competició Enginyeria de competició
MOTOR-UPV, integrada per alumnes de Generació Espontània, campiona d'Espanya de velocitat en la categoria SSP300
Premis Goya 2018 Premis Goya 2018
Dos dels deu curts d'animació preseleccionats, 'The Neverending Wall' i 'Impromptu', produïts per la UPV
MiFID II MiFID II
La UPV, entre les sis úniques entitats espanyoles habilitades per la CMNV per a acreditar personal financer a partir del pròxim gener
Art total Art total
Cristina De Middel, llicenciada en Belles Arts per la UPV, Premi Nacional de Fotografia 2017
Quatre en ratlla! Quatre en ratlla!
Els professors de la UPV Camilla Mileto i Fernando Vegas, premiats a València, Brussel·les, Ottawa i Nova York
CoverWallet CoverWallet
Foundation Capital, que va apostar per Netflix, inverteix 15,7 milions en una empresa emergent de l'enginyer UPV Iñaki Berenguer



EMAS upv