- -
UPV
 

Avions en els quals no se sent el motor

Un nou sistema de control acústic distribuït, desenvolupat per la UPV i la Universitat de Lovaina, permet crear zones de confort independents

[ 11/10/2017 ]

Viatjar amb tren, avió o cotxe i no sentir el motor, o bé eliminar els sorolls de l'entorn mentre fem una becada. Aquestes són només dues de les aplicacions d'un nou prototip desenvolupat per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i de la Universitat de Lovaina, en el marc del projecte europeu D-NOISE.


"L'objectiu era proporcionar confort auditiu als passatgers d'un avió, un tren o un automòbil, així com a qualsevol usuari en l'entorn domèstic. El sistema que hem desenvolupat permet equalitzar sorolls de baixa freqüència que resulten especialment molests en aquests casos. Sense necessitat d'utilitzar auriculars, l'usuari pot aïllar-se d'aquests sorolls i gaudir d'unes condicions acústiques òptimes al seu entorn", explica Alberto González, investigador de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) de la UPV.


Des dels laboratoris de l'iTEAM, els investigadors han fet les primeres proves del sistema de control acústic distribuït amb seients d'un cotxe comercial. El prototip està compost per dos seients de cotxe i per dos nodes acústics. Cada node està format per dos micròfons situats prop de les orelles de l'usuari i dos altaveus col·locats en tots dos costats dels reposacaps. Des d'una tableta, cada usuari pot activar el sistema de control i generar el camp sonor desitjat al seu voltant, equalitzant el soroll al seu gust i fins i tot cancel·lant-lo.


"D'aquesta manera és possible eliminar o almenys minimitzar els sorolls de baixa freqüència. Cada node genera a través dels altaveus un senyal amb la mateixa amplitud, però amb fase oposada al soroll que es vol cancel·lar, a fi d'intentar reduir el nivell sonor prop de les orelles de l'usuari. Aquesta seria la principal aplicació dels sistema, però també podria utilitzar-se per a l'efecte contrari: imaginem que vull simular el so del motor d'un Ferrari en el meu cotxe; aquest sistema permetria aconseguir-ho", apunta Laura Fuster, investigadora també de l'iTEAM-UPV.


Zona personal d'audició


Els principals avantatges del prototip són la flexibilitat, la versatilitat i l'escalabilitat, a més del fet que permet que cada usuari puga equalitzar el soroll percebut d'acord amb un perfil personalitzat. "El sistema de control de soroll pot funcionar en un seient individual, però la novetat d'aquest projecte és que funciona també quan col·loques un altre seient al costat. Els nodes processen la informació captada pels micròfons de manera individual i col·laboren entre si intercanviant-se informació a través de la xarxa per minimitzar els efectes de l'acoblament acústic. D'aquesta manera, un usuari pot crear una zona personal d'audició al seu voltant mentre que un altre usuari assegut al seu costat pot crear una altra zona d'audició totalment diferent", explica Christian Antoñanzas, un altre dels investigadors de l'iTEAM que participa en el projecte.


Així, el sistema proposat pot assegurar simultàniament el confort auditiu de diferents usuaris exposats a alts nivells de soroll. "Això és radicalment diferent dels sistemes actuals, en els quals cada node té com a objectiu assegurar el confort auditiu de cada passatger a nivell individual sense col·laborar entre si, cosa que causa inestabilitats i disjuncions", remarca Alberto González.


Finalista del premi Ciència Excel·lent UE


El treball desenvolupat pels investigadors de la UPV i la Universitat de Lovaina ha sigut seleccionat per a la fase final de l'EU Innovator Radar Prize, en la categoria de Ciència Excel·lent. El guanyador serà triat per votació popular, des d'aquest web. El termini de votació estarà obert fins a diumenge que ve, 15 d'octubre.


D-NOISE és un projecte de ciència excel·lent, finançat pel programa FET Open de Horizon2020. Va començar el mes de maig passat i s'estendrà fins al final del 2018.


Notícies destacades


PLD llançarà Arion 1 en 2019 PLD llançarà Arion 1 en 2019
Raúl Torres, ex estudiant UPV, prepara la revolució comercial de la indústria aeroespacial europea
Pulgarcito Pulgarcito
Personal investigador de la UPV crea el primer ninot de la història fet amb palla d'arròs
Vista cansada Vista cansada
La UPV participa en el disseny d'un nou tipus d'implant intracorneal per a corregir la presbícia
Premi Forest R. McFarland Premi Forest R. McFarland
Antonio García, investigador de l'Institut CMT-Motors Tèrmics de la UPV, guardonat per la Societat d'Enginyers d'Automoció
Neuromàrqueting Neuromàrqueting
Un equip d'investigadors de la UPV treballa en la creació de nous productes emocionals
Pablo Marín Pablo Marín
Un estudiant de doctorat UPV, triplement guardonat pel seu TFM: Beca UEECA, Premi 2K17 y Premi FEDNA
Pel seu estudi sobre aïllament acústic Pel seu estudi sobre aïllament acústic
Manuel Jesús Parrilla, doblement titulat per la UPV, guanya el XV Premi Andrés Lara per a Joves Investigadors 2017
Enginyeria de competició Enginyeria de competició
MOTOR-UPV, integrada per alumnes de Generació Espontània, campiona d'Espanya de velocitat en la categoria SSP300



EMAS upv