Fotogrametria 3D

Un nou sistema no invasiu desenvolupat per la UPV i l'IRS La Fe permet mesurar amb un smartphone la deformació cranial en lactants

[ 22/06/2017 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Institut de Recerca Sanitària La Fe ha desenvolupat un nou sistema no invasiu i de baix cost, basat en l'ús de telèfons intel·ligents, per a mesurar la deformació cranial en lactants (des de nounats fins a bebès de 12 mesos).

A través d'aquesta nova metodologia, utilitzant el seu smartphone, el metge podrà saber, en molt pocs passos, el grau de deformació del crani del bebè d'una manera totalment objectiva. El treball dels investigadors valencians ha sigut publicat en la revista World Neurosurgery.

Sense normativa per a la seua avaluació sistemàtica

La deformació cranial, incloent la plagiocefalia posicional, la braquicefalia i la craneosinostosi, afecta a un gran nombre de lactants. Malgrat açò, segons destaquen els investigadors, no existeixen normes establides per a la seua avaluació sistemàtica.

"En general", explica el professor de l'ETS d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica i director del Grup de Recerca en Fotogrametria i Làser Escàner (GRFLE) de la UPV, José Luis Lerma, "es mesura manualment, utilitzant calibres, però no existeix un consens sobre la idoneïtat d'aquests mesuraments per a representar correctament la deformació. Altres metodologies inclouen fotografia 3D i escaners radiològics, si bé requereixen la sedació del bebè i l'aplicació de radiació ionitzant, així com una alta inversió en equipament".

A partir de les imatges generades amb un smartphone

Per contra, el sistema desenvolupat pels investigadors valencians és totalment innocu per al bebè. El nou mètode combina fotogrametria i modelatge 3D, i es basa en l'enregistrament d'un video del crani del lactant amb un smartphone. D'ell, s'extrau una quantitat de frames -imatges- determinada, amb els quals es genera el model 3D del cap del bebè amb gran precisió.

"A partir d'aqueix model", afig Inés Barber García, investigadora també del grup GIFLE-UPV, "generem un segon amb el que seria el cap ideal d'aqueix bebè, per al que apliquem un nou algorisme. Posteriorment, es comparen tots dos models i s'obté si existeix o no deformació i el nivell d'afecció en cada cas, representat d'una manera molt visual mitjançant colors en funció del grau de la mateixa".

L'anàlisi fotogramètric, esencial

En aquest sentit, Pablo Miranda, neurocirurgià pediàtric de l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe, explica que "la informació proporcionada per l'anàlisi fotogramètric és essencial per al clínic, ja que li permet quantificar de forma objectiva el grau de deformitat cranial, planificar les estratègies més adequades de tractament, i avaluar els seus propis resultats de forma mesurable, comparable i comunicable".

"Fins ara", prossegueix Miranda, "les avaluacions craneomètriques quedaven exposades a un alt índex de variabilitat inter i intraobservador, i els sistemes que proporcionaven una informació fiable resultaven molt poc accessibles a causa del seu elevat cost o als efectes adversos que implicaven per al pacient. L'aplicació de la fotogrametria 3D en les deformitats cranials amb l'ús de telèfons mòbils obri, veritablement, un nou paradigma en la caracterització d'aquestes malalties".

"Per tant", conclou José Luis Lerma, "aquesta solució fotogramétrica 3D proporcionaria a qualsevol doctor, en un futur, una quantitat molt major d'informació que els mesuraments lineals realitzats en la consulta, d'una manera totalment objectiva".

La convocatòria d'ajudes UPV-La Fe, origen del nou sistema

El desenvolupament d'aquest nou sistema va tenir com a punt de partida la convocatòria d'ajudes UPV-La Fe, que té com a objectiu recolzar i impulsar la realització de projectes de recerca i innovació en els quals participe, de manera conjunta i coordinada, personal científic d'ambdues entitats.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC