Generació Espontània en UPV TV

"L'objectiu de Makers UPV és arribar cada vegada més lluny, no parar mai i continuar demostrant que junts es poden fer grans coses"

[ 04/04/2017 ]
Generació Espontània en UPV TV

Fundada l'abril del 2013, Makers UPV és la comunitat d'estudiants en moviment de la Universitat Politècnica de València (UPV). Va nàixer amb la màxima de portar a la pràctica tot el que s'ha après a la Universitat i aprofitar tot el potencial dels professionals del futur; els integrants de Makers UPV no sols han participat en nombrosos certàmens internacionals de prestigi, sinó que, a més, hi han obtingut grans resultats.

Juan Vicén, cofundador de l'associació, afirma que "l'objectiu bàsic de Makers UPV és arribar cada vegada més lluny, no parar mai, seguir collint èxits i demostrant al món que units es poden fer coses molt grans, i aquesta és la raó per la qual estem ací. Cerquem traure tot el teu potencial, que les persones es desenvolupen per complet, tant el costat teòric, a classe, com la part pràctica, que només es pot aconseguir gràcies als grups multidisciplinaris".

En la mateixa línia s'expressa María Nebot, responsable de tallers de Makers UPV: "Som gent amb ganes de fer coses, de moure'ns, que hem après que, moltes vegades, col·laborant entre nosaltres, entre diferents carreres, ens podem aportar molt els uns als altres, ensenyar-nos, i aquest és l'objectiu".

Amb l'èxit per bandera

Pràcticament des que es va crear, la imatge de Makers UPV ha estat vinculada a l'èxit internacional. No debades l'any 2014 van obtenir el premi Top People's Choice de NextVision en el concurs internacional Space Apps Challenge de la NASA. Dos anys més tard, el 2016, van obtenir dos guardons -Millor Disseny Conceptual i Millor Subsistema de Propulsió- en la competició Hyperloop Pod Competition, celebrada a Texas.

"És un plaer poder arribar als Estats Units i enfrontar-te a les universitats més prestigioses", assenyala Vicén. "És una cosa que no imaginava que m'anara a passar en la vida fins que vaig conèixer la gent que forma part de Makers UPV i vaig descobrir que units tot és possible"

"Des que començàrem fins ara, si d'alguna cosa en podem estar contents és que la gent ens reconeix els èxits que hem aconseguit. Per exemple, en el concurs de Space Apps de la NASA, en el qual vam construir un casc per a poder anar a Mart, o en Hyperloop, on treballem ara per construir el tren del futur", afig el cofundador de Makers UPV.

"Tant fa la teua trajectòria acadèmica, l'important és que tingues ganes de fer coses"

No obstant això, els triomfs no han modificat ni els objectius de Makers UPV ni la bona sintonia que hi ha entre els integrants d'un grup cada vegada més nombrós. "Al principi", reconeix Nebot, "quan arribes i veus el que ha fet la gent d'ací, impressiona una mica. Però després, quan t'adones que tens una idea que pot semblar boja i trobes gent disposada a donar-hi suport i intentar fer-ne alguna cosa, és tot un plaer".

A més, com ella mateixa explica, "no importen les teues notes, la teua trajectòria acadèmica. L'important és que tingues ganes de fer coses". "Som una comunitat molt unida", afig Vicén, "que ajunta el millor de cadascun per poder crear coses grans".

Per aconseguir-ho, a més, es preocupen de completar la formació teòrica rebuda. "En l'actualitat", indica María Nebot, "treballe en l'organització de tallers realitzats per estudiants i per a estudiants, a fi de conèixer el que no se'ns ofereix en la nostra formació a nivell acadèmic".

Una comunitat amb futur i estesa per tot el món

A més de completar la formació teòrica de l'alumnat -o com a conseqüència d'això-, Makers UPV ha ajudat a obrir les portes del mercat laboral a molts dels seus integrants. No debades, com explica Vicén, "després d'eixir en la tele, és increïble la quantitat d'ofertes que es reben. Alguns Makers UPV han acabat, de fet, en empreses molt importants. Però també n'hi ha d'altres que volen seguir el seu propi camí, i això és important. Generar valor en l'àmbit local, crear empreses emergents, gràcies a aquesta primera presa de contacte des de l'àmbit de la UPV".

Però la comunitat maker no se circumscriu a una sola universitat, sinó que "és una filosofia estesa per tot el món. De fet, l'any passat ja es va celebrar la primera fira maker a nivell europeu. És un moviment sorgit gràcies a Internet que ara mateix intentem estendre a la UPV perquè creiem que és molt positiu", conclou el cofundador d'un grup en creixement constant.

Generació Espontània UPV, el marc idoni

A fi de promocionar el talent dels seus estudiants, la UPV va crear l'any 2014 Generació Espontània, la seua plataforma de suport institucional als seus alumnes i titulats amb majors inquietuds per la realització d'activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat, etc.).

Projecte pioner i únic entre les universitats espanyoles, Generació Espontània ja té 44 grups associats, entre els quals es troba Makers UPV, i ha permès a nombrosos estudiants conèixer-se, desenvolupar projectes comuns i obtenir èxits importants a nivell internacional, com ara els assolits per València UPV Igem en el prestigiós concurs de biologia sintètica del Massachusetts Institute of Technology (MIT), o per Makers UPV en el certamen esmentat adés, llançat per Elon Musk per a construir el tren supersònic del futur.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC