Parot Digital

Una empresa emergent de la UPV crea una app per a conservar, difondre i rendibilitzar del patrimoni faller a través de realitat augmentada

[ 14/03/2017 ]
Parot Digital

Un equip format per cinc investigadors, quatre d'ells titulats per la Universitat Politècnica de València (UPV), ha creat Dypsela, una empresa emergent vinculada a l'ecosistema de l'Institut Idees de la UPV, la finalitat de la qual és la conservació, la difusió i l'augment de la rendibilitat econòmica del patrimoni faller a través de la realitat augmentada.

Javier Cabañero (director executiu de dypsela, enginyer de l'edificació per la UPV), Antonio Carbonell (director tecnològic de Parot Digital), Alberto Martínez (director d'Informàtica de dypsela, enginyer informàtic per la UPV), Jordi Oliver (director de Màrqueting de dypsela, enginyer de l'edificació per la UPV) i Jorge Gutiérrez (director de Producció de dypsela, enginyer de l'edificació per la UPV) són els responsables de la creació de la Plataforma Parot Digital.

Aquesta, a partir dels models generats per l'artista faller, processa, emmagatzema en 3D i reconstrueix virtualment els monuments fallers.

La falles de la plaça de l'Ajuntament, Mossén Sorell-Corona i Cuba-Literat Azorín, visibles des de qualsevol part del món a partir de la Plantà

Després de 3 anys de treball, Dypsela es va engegar oficialment fa escasses setmanes amb una proposta inicial que permetrà, a partir de la Plantà dels monuments, recrear des de qualsevol part del món tres d'aquests: plaça de l'Ajuntament (Manuel García), Mossén Sorell-Corona (Isidro Ferrer) i Cuba-Literat Azorín (Carlos Carsí).

Així doncs, com afirma Javier Cabañero, "Parot Digital naixerà el 15 de març, i els monuments deixaran d'estar ancorats a un posicionament únic i concret. No farà falta acudir presencialment per a poder gaudir-ne".

Després de la Plantà, "qualsevol persona que ho desitge podrà descarregar-se a través de la nostra web (www.parotdigital.com) el model de Parot Digital, imprimir-lo i, amb l'app com a visor, recrear els monuments allí on vulga".

Monuments eterns

"La conservació patrimonial és un dels objectius del projecte", explica Cabañero. "Abans, després de la Cremà, el monument desapareixia i només en quedaven fotos i vídeos. Ara, el monument romandrà per sempre".

En aquesta edició, l'accés a la visualització dels monuments serà gratuïta. "En el cas de l'Ajuntament, va ser la condició que ens van posar per a signar l'acord", indica Antonio Carbonell, que explica que, "a partir del dia 15, es podrà gaudir d'una animació de l'elevació de la seua falla. La recreació mostrarà el monument des de la seua posició tombada fins a la vertical".

Rendibilitat econòmica futura redistribuïda

Si bé en aquesta edició inicial els "clons digitals" dels monuments fallers seran d'accés lliure, la idea de l'empresa emergent és obtenir d'aquests un benefici econòmic en anys pròxims.

Aquest, a més, "ha de repartir-se per a arribar a tots els que fan possible la creació del monument. La idea és contribuir a augmentar el rendiment econòmic de les Falles i, per a això, és necessari que arribe a l'artista faller i a totes les persones que l'han ajudat i li poden reclamar una propietat intel·lectual", afig Carbonell.

Fer l'ullet a la història de les Falles

El nom del projecte, Parot Digital, vol fer l'ullet a la història de les Falles, com expliquen els seus creadors: "El parot era l'estructura de fusta creada com a suport del cresol, sorgida davant la necessitat dels artesans fusters de continuar treballant en les hores de foscor. El patró dels fusters era Sant Josep, per la qual cosa, el 19 de març, els fusters amuntegaven als carrers el material inservible que tenien als petits tallers, necessitats d'espai".

"Així, el parot que els havia acompanyat i il·luminat durant l'hivern, també era cremat en les fogueres al costat d'andròmines i mobles vells dels veïns. En algun moment de la història, algú va cobrir un parot amb robes velles, humanitzant i personalitzant aquella foguera. Amb el pas del temps, les composicions es van fer cada vegada més elaborades i van donar pas al naixement del primer ninot", assenyalen abans de concloure agraint "als primers fusters que, amb la seua passió, dominaren la màgia de la creativitat, i dirigiren i focalitzaren l'energia creativa que, encara avui, ens fa vibrar".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC