- -
UPV
 

Història de la restauració

Una obra prologada per Colalucci i amb 21 autors recull tota la intervenció duta a terme a l'església de Sant Nicolau

[ 23/02/2017 ]
Història de la restauració

Al febrer del 2016, els frescos de l'església de Sant Nicolau tornaven a enlluernar el món, i propiciaven que moltes persones procediren a rebatejar-la com la "capella sixtina valenciana".


Un any més tard, veu la llum el llibre Intervención Arquitectónica y Pictórico-Ornamental en la Iglesia Parroquial de San Nicolás Obispo y San Pedro Mártir de Valencia, una publicació imprescindible per a entendre el procés de restauració dut a terme a la parròquia valenciana i el cost de la qual ha sigut sufragat per la Fundació Hortensia Herrero.


19 capítols, 240 pàgines i 21 autors


El llibre consta de 19 capítols i un total de 240 pàgines, que permeten conèixer amb detall tant els estudis previs preliminars a la intervenció, realitzats durant l'any 2013, com el desenvolupament de la restauració, que es va perllongar durant 2014 i 2015.


En la seua elaboració han participat 21 autors, entre ells Pilar Roig, catedràtica de la UPV i coordinadora de la restauració pictòrica ornamental, i Carlos Campos, arquitecte i director del projecte global. Gianluigi Colalucci, restaurador cap dels museus vaticans i, durant 14 anys, de la Capella Sixtina, a més de doctor honoris causa per la UPV, és l'autor del pròleg de l'obra.


Pilar Roig: "És un llibre clau per a gaudir dels frescos de Dionís Vidal"


"Es tracta d'un document imprescindible per a entendre l'abans i el després d'aquesta restauració", afirma Pilar Roig, "així com els criteris i la metodologia seguits per a la neteja de les pintures. És un llibre clau per a gaudir dels frescos de Dionís Vidal allotjats en els murs de Sant Nicolau. I també per a aprendre art, gràcies a la detallada anàlisi tècnica, compositiva i iconogràfica dels frescos realitzada durant el projecte i que ara es recull en aquesta obra".


En el seu interior, s'inclou una detallada descripció dels processos i productes utilitzats per a la reconstrucció cromàtica i la seua consolidació. A través de les il·lustracions, es percep "l'estat tan deplorable" que presentaven les pintures abans dels treballs realitzats i el contrast amb la seua lluminositat i espectacularitat actuals.


Noves tecnologies i aspectes de rellevància en la intervenció


Al seu torn, el llibre explica amb detall les noves tecnologies emprades per a la restauració dels frescos, com la bioneteja amb bacteris o làser, així com totes les actuacions de suport, seguiment i control de la restauració de les pintures murals i el revestiment ornamental de la nau central.


En aquest aspecte, s'exposa l'enorme importància del control, mitjançant assajos fisicoquímics i tècniques geofísiques, de l'evolució de les partícules en suspensió i de l'activitat microbiològica, així com la rellevància del monitoratge termohigromètric, el seguiment colorimètric, l'anàlisi fotogràfica, el registre i el seguiment documental, les precaucions estructurals i també allò referent a les tecnologies aplicades per a la millor conservació i visualització del temple.


El descobriment del "colofó de la seua magnífica pintura"


A més, el llibre permet "reviure" la intervenció de Pérez Castiel en àngels tinents, rocalla i ornamentació i, alhora, gaudir sobre el paper d'un dels descobriments més importants de la restauració.


Com destaca Pilar Roig, "haver pogut mostrar per primera vegada unes pintures pintades per Dionís Vidal, ocultes per una capa de calç, situades en el mur lateral i que són el colofó de la seua magnífica pintura, va ser una de les majors alegries i emocions del projecte, i així ho plasmem en aquesta publicació".


D'altra banda, l'obra reserva un espai a la mostra exposada durant nou mesos a l'interior del temple. Coordinada per Juan Pedro Viladrich, director de la gestió cultural de Sant Nicolau, l'exposició va servir d'avantsala d'aquesta publicació, i es va permetre a les visites conèixer al detall els processos seguits a través de fotografies il·lustratives d'abans i després de les obres restaurades.


La importància de la conservació preventiva


Per a finalitzar, l'últim capítol del llibre es refereix a la conservació preventiva, imprescindible també en el conjunt de l'obra, ja que en aquesta es reivindica que, una vegada acabada la restauració, com conclou Pilar Roig, "no hem d'oblidar-nos de mantenir un programa de conservació integral que garantisca la supervivència d'aquest magnífic conjunt patrimonial".


Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv