De mans de Felip VI

L'investigador de l'ITQ (UPV-CSIC) Hermenegildo García rep el Premi Rei Jaume I de Noves Tecnologies 2016

[ 24/11/2016 ]
De mans de Felip VI

Hermenegildo García Gómez, investigador de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ) -centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC)-, ha rebut aquest migdia el Premi Rei Jaume I de Noves Tecnologies 2016 de mans de Felip VI, rei d'Espanya.

En un acte celebrat a la Llotja de València, l'excel·lent investigador de l'ITQ ha sigut guardonat junt amb Francisco Martínez Mójica (Recerca Bàsica), Albert Marcet (Economia), Elías Campo Güerri (Recerca Mèdica), Miguel Bastos Araujo (Protecció del Medi Ambient) i Alberto Gutiérrez Garrido (Emprenedor).

Tots ells han rebut, en aquesta divuitena edició dels premis, la medalla d'or i el diploma corresponents, i una dotació econòmica de 100.000 euros.

Una trajectòria excepcional

Nascut a Canals l'any 1957, Hermenegildo García Gómez es va graduar en Ciències Químiques per la Universitat de València el 1979 (Premi Extraordinari de Llicenciatura) i va realitzar el doctorat al Departament de Química Orgànica de la Facultat de Farmàcia, fins a obtenir-ne el títol el 1983 (Premi Extraordinari de Doctorat).

L'any 1983 es va incorporar com a professor contractat al Departament de Química de la UPV, on va aconseguir la càtedra d'universitat el 1996. García és membre de l'ITQ des de la fundació d'aquest el 1991, i ha publicat més de 600 articles en revistes científiques. A més, ha presentat més de 30 patents, una de les quals es troba en explotació i dues més, en fase de desenvolupament preindustrial.

García és doctor honoris causa per la Universitat de Bucarest i premi RSEQ-Janssen Cilgag de Química Orgànica de la Reial Societat Espanyola de Química, i dirigeix un grup de caràcter multidisciplinari que inclou més d'una quinzena d'investigadors, i ha aconseguit resultats importants en l'ús de la fotoquímica com a eina per a solucionar problemes mediambientals i en el de les zeolites com a fotocatalitzadors heterogenis en reaccions orgàniques.

Aportacions clau en àmbits com són la química sostenible, la descontaminació atmosfèrica o les energies renovables

A l'hora d'atorgar-li el premi, el jurat ha valorat el treball de l'investigador de la UPV i el CSIC en el desenvolupament de catalitzadors en fase heterogènia molt eficients en processos no sols a nivell de laboratori, sinó també en l'àmbit industrial.

La seua labor ha sigut fonamental per a implementar noves tecnologies clau en àmbits rellevants socialment, com ara la química sostenible, les energies renovables, la descontaminació atmosfèrica, la captura de diòxid de carboni i el desenvolupament de nous sensors amb aplicacions biomèdiques, entre d'altres.

"Volem aconseguir que la llum del sol es convertisca en una energia química alternativa al petroli"

García, que considera el guardó com "un reconeixement pel treball que estem fent els investigadors de l'àrea de fotoquímica i catàlisi de l'ITQ des de fa més de 30 anys", té posat el punt de mira en el repte de la Unió Europea de cara al 2030, any per al qual s'ha proposat reduir a un 50% les emissions actuals de CO2.

"Això significa un canvi en tot, però la tecnologia que s'emprarà per a fer-ho realitat encara no és clar quina serà", comenta. "Nosaltres apostem per combustibles similars als que hi ha ara, però produïts per la llum del sol. De fet, volem que aquesta es convertisca en energia química. Per a fer-ho, fa falta un fotocatalitzador, que ens permetria utilitzar-la per a moure cotxes, autobusos i qualsevol màquina que actualment utilitze derivats del petroli i de combustibles fòssils".

Els químics espanyols, en el top 10 mundial

L'investigador valencià, que desenvolupa actualment la seua labor a les instal·lacions de l'ITQ del campus de Vera de la UPV, destaca també el bon nivell de la recerca química a Espanya i la seua aposta per les energies renovables i pels nous materials. "En l'àrea de Química, Espanya competeix i té un reconeixement mundial. No debades ocupa el lloc vuitè a nivell internacional".

El seu àmbit d'actuació actual és el grafè, un material que ha revolucionat els avanços científics de l'àmbit a partir dels múltiples usos que pot tenir. Per aquest motiu, García considera que "aquest guardó significa que teníem raó quan vam apostar pel grafè".

Sisè investigador de la UPV a rebre el prestigiós guardó

Amb el present reconeixement, Hermenegildo García es converteix en el sisè investigador de la UPV a rebre el Premi Jaume I de Noves Tecnologies. Avelino Corma (2000), Eduardo Primo Yúfera (2001), José Duato (2006), José Mª Benlloch (2008) i José Capmany (2012) completen la llista. Cal destacar, referent a açò, que tres d'ells han sigut premiats com a investigadors de l'Institut de Tecnologia Química.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC