Col·laboració Mysphera-UPV

Investigadors de l'iTEAM i l'ITACA de la UPV treballen en la millora de la gestió i l'atenció sanitària juntament amb l'empresa valenciana

[ 18/11/2016 ]
 Col·laboració Mysphera-UPV

L'empresa valenciana Mysphera col·labora activament amb la Universitat Politècnica de València (UPV) en la millora de la gestió i l'atenció sanitària a partir de l'aplicació d'avançades eines tecnològiques.

Aquesta simbiosi -en la qual participen investigadors de l'Institut Universitari de Tecnologies de la Informació i Comunicacions (ITACA-UPV) i l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM-UPV)- és un dels casos d'èxit de transferència UPV-empresa que es presentaran el pròxim 23 de novembre en la trobada Global I+T de la UPV.

Visualització gràfica de dades de traçabilitat per a hospitals

Per la seua banda, el grup SABIEN-ITACA de la UPV està treballant en el desenvolupament de noves eines per a la visualització gràfica de dades de traçabilitat per a hospitals.

Implementades per Mysphera, permeten detectar els colls de botella existents en els diferents departaments (urgències, bloc quirúrgic, etc.), així com analitzar els diferents fluxos de treball a l'hospital i l'eficiència d'aquests, amb la finalitat de prendre mesures correctives que suposen una millora tant de la gestió com de l'atenció sanitària.

En aquest cas, la labor dels investigadors de la UPV se centra, principalment, a adaptar tècniques de representació de fluxos de treball de manera gràfica i, a més, en el tractament de la informació procedent de dades massives mitjançant tècniques de mineria de processos i reconeixement de patrons.

Vicente Traver, director del grup SABIEN-ITACA de la UPV, explica que, "amb aquestes tècniques, es pot recomanar als professionals sanitaris la millor decisió per a un pacient amb un determinat perfil, així com maximitzar l'ús dels quiròfans, reduir la pèrdua de material i detectar situacions anòmales de les quals ningú s'havia adonat prèviament".

Sistema de localització en hospitals

D'altra banda, quant a la col·laboració entre Mysphera i l'ITEAM de la UPV, el personal investigador d'aquest últim treballa en la millora de la precisió del sistema de localització en interiors de l'empresa valenciana aplicat a l'entorn sanitari.

Ho fan a través de nous dissenys d'antenes directives en les bandes de wifi i Bluetooth aplicats a les estacions base, i del desenvolupament d'antenes compactes amb polarització circular per a les polseres actives d'identificació dels pacients. Miguel Ferrando, investigador de l'ITEAM de la UPV, indica que "les antenes de les estacions base permetran determinar amb gran precisió la posició de l'usuari en recintes interiors on no funcionen correctament els sistemes GPS".

Millora la seguretat dels pacients, l'eficiència en els processos i la gestió dels recursos del centre

Des de la perspectiva de Mysphera, el seu director executiu, Salvador Vera, assenyala que la seua missió "és proveir els professionals dels hospitals d'eines per a visualitzar els seus processos en temps real i millorar amb això la seguretat dels pacients, l'eficiència en els processos i la gestió dels recursos del centre, així com facilitar informació als familiars dels diferents estats del pacient durant el procés assistencial".

La clau per a tot això està en el sistema de localització en temps real (RTLS n'és la sigla en anglès), que proporciona identificació, localització i traçabilitat de pacients i actius, i que -mitjançant la integració d'aquesta informació amb altres sistemes de dades de l'hospital- és capaç d'actualitzar la situació dels pacients de manera automàtica.

Funcionament de l'RTLS

"Les persones i actius que cal localitzar porten una polsera o etiqueta (tag) d'identificació", afig Vera. "Cada etiqueta emet senyals d'identificació que són rebudes per la xarxa de balises (beacons). Al seu torn, aquestes retransmeten aquest senyal al servidor de localització, on es processa la informació per a determinar la de cadascuna de les etiquetes i així poder trobar en temps real la persona o actiu que la porta".

El sistema, a més, també permet la identificació pròxima de les persones o actius mitjançant la connexió Bluetooth LE dels telèfons intel·ligents i les tauletes d'última generació.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC