D'Alemanya als EUA

Ford incorpora tecnologia de la UPV a 13 túnels de detecció de defectes en carrosseries a Espanya, Alemanya, EUA i Canadà

[ 18/11/2016 ]
D'Alemanya als EUA

La Universitat Politècnica de València (UPV) i la multinacional nord-americana Ford treballen de manera conjunta des de 2011, any en què la companyia va començar a incorporar tecnologia desenvolupada per l'Institut de Disseny i Fabricació (IDF-UPV) a túnels intel·ligents capaços de detectar fallades minúscules en carrosseries.

Avui, la UPV i Ford són aliats tecnològics en 4 països -Espanya, Alemanya, Estats Units i Canadà- on la seua labor conjunta ha cristal·litzat en la creació de 13 túnels. D'ells, tres estan instal·lats a Europa: un en la planta d'Almussafes, un altre en Genk (Bèlgica) i dues a Alemanya (Saarlouis i Colònia). A Estats Units, són 8 les unitats instal·lades: tres en Kentucky, dos a Detroit i una a Chicago, Michigan i Missouri, respectivament. A elles cal afegir dos més a Canadà.

Basat en tècniques de visió artificial

El túnel d'inspecció de defectes en carrosseries està basat en tècniques de visió artificial i es compon d'un sistema de visió a través en càmeres dotades amb sofisticats algorismes de detecció i classificació de defectes; una estructura mecànica de robot porticat que sustenta els dispositius d'adquisició i mou els elements d'il·luminació; i un conjunt de pantalles, com a interfície per als operaris, on els defectes són ressaltats per a la seua reparació manual.

L'equip d'adquisició d'imatges està compost per 12 càmeres digitals d'alta resolució, capaces d'obtenir-les amb una freqüència de 15 imatges per segon. Cada càmera visualitza una part de la carrosseria, amb marges de seguretat suficients perquè no es perda cap defecte sobre la mateixa. Així mateix, per la qual cosa es refereix al subsistema de monitoratge, proporciona informació sobre la naturalesa i localització dels defectes als operaris situats en l'àrea de poliment.

Instal·lats en la línia de producció a l'eixida dels forns de pintura, els túnels són capaços de detectar fibres de fins a 6 mm de longitud i 0.5 de grossor, taques irregulars amb diàmetre entre 3 i 6 mm, partícules despreses d'útils i eines amb diàmetre entre 3 i 6mm, o partícules de pols d'uns 0.3 mm de diàmetre, entre uns altres. Al final del procés, els defectes són mostrats en pantalla per a la seua reparació, quedant al seu torn emmagatzemats de manera classificada.

Un 20% més de vida

Tradicionalment, en les factories de cotxes s'han vingut utilitzant operaris especialitzats per a inspeccionar les carrosseries pintades cercant defectes. Açò genera una gran fatiga visual i no es fa de forma sistemàtica, la qual cosa afecta de manera important a la qualitat del producte. No en va, s'estima que més d'un 50% dels defectes menors no són detectats en el curt temps de pas de les carrosseries per la zona d'inspecció i constitueixen fonts de corrosió que redueixen la vida de la carrosseria.

Referent a açò, Josep Tornero, director de l'Institut IDF-UPV, assenyala que, "amb aquesta innovació, és a dir, mitjançant l'automatització del control de qualitat en línia, s'obté un augment de la productivitat i la millora de la qualitat del procés de pintura de superfícies. De fet, amb aquest augment de qualitat s'estima que s'incrementarà la vida mitjana de la carrosseria en 20%, al mateix temps que es minimitzen els rebutjos en un 50%".

En el projecte intervenen també l'empresa ICEMI, que comercialitza el sistema d'inspecció al mateix temps que desenvolupa tota l'electromecànica del túnel; AUTIS Enginyers, responsable de la re-implementació del programari en un maquinari industrial i l'Associació IDF, que recolza en les labors d'implantació dels sistemes.

Global I+T, el 23 de novembre

Est serà un dels casos d'èxit de transferència UPV-empresa que seran presentats en Global I+T, el major esdeveniment internacional d'innovació empresarial, que enguany se celebrarà el pròxim 23 de novembre, de manera simultània, en 12 seus. Entre elles, la UPV.

Notícia UPV TV

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella