Projecte ForeStructure

La UPV desenvolupa nous models basats en tecnologia LiDAR que milloren la prevenció d'incendis forestals

[ 03/11/2016 ]
Projecte ForeStructure

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat, en el marc del projecte ForeStructure, nous models per a la millora en la prevenció d'incendis forestals.

El sistema prediu variables d'estructura forestal -biomassa, càrrega combustible, volum, altura i densitat de copa, etc.- i genera mapes dels boscos obtinguts a partir de mesuraments LiDAR. Amb això, s'obté informació essencial per a conèixer el risc d'incendi en un bosc determinat i es faciliten les tasques de prevenció. A més, de la seua aplicació s'obtindran també dades d'especial rellevància per a determinar el comportament del foc i la seua possible evolució.

Un sistema més complex, però que permet obtenir informació més completa

A diferència dels sistemes utilitzats en l'actualitat, basats només en retorns puntuals, el sensor LiDAR (light detection and ranging) emet i registra l'ona completa. Referent a això, Luis Ángel Ruiz, investigador del Grup de Cartografia Geoambiental i Teledetecció de la UPV, assenyala que el nou model "resulta més complex, però permet obtenir una informació més completa de l'interior del dosser arbori, de gran rellevància quan hi ha presència de diferents estrats de vegetació, com el sotabosc o matoll mediterrani".

D'aquesta forma, es millora l'obtenció de mapes de variables d'estructura i combustibilitat, sense a penes mesuraments directes en camp, i amb molta més precisió i potencial per a l'estudi de l'estructura forestal.

"Les metodologies desenvolupades", prossegueix Ruiz, "permeten generar mapes amb informació quantitativa sobre paràmetres de combustibilitat forestal amb gran precisió, de manera que, una vegada validats, poden introduir-se de forma sistemàtica en aquests models tan sols realitzant un vol previ sobre la zona".

Clau per al manteniment de la neteja estructural dels boscos

D'altra banda, bona part de les labors de prevenció d'incendis es basen en el manteniment de la neteja dels boscos des del punt de vista de l'estructura, evitant estrats verticals continus de vegetació que permeten l'ascens ràpid de les flames i el seu avanç i progressió a través de les copes, o una densitat horitzontal elevada que en facilite l'expansió.

En aquest aspecte, com indica l'investigador de la UPV, "els mapes d'estructura forestal que es poden obtenir amb les nostres eines proporcionen informació tècnica de gran utilitat per a la planificació de les labors de manteniment de les unitats de gestió forestal".

Els resultats, presentats a partir d'avui en un taller internacional

Els resultats de la recerca es presenten, des d'aquest matí, en un taller internacional acollit per la UPV. Organitzat pel Grup de Cartografia Geoambiental i Teledetecció de la UPV, l'esdeveniment reuneix experts procedents dels Estats Units, el Canadà i el Regne Unit, els quals donaran a conèixer, al seu torn, els seus avanços en l'àmbit de la gestió forestal i la lluita contra incendis gràcies a l'ús de la tecnologia LiDAR.

Obtenció de dades des de satèl·lits, avions, drons i escàner làser terrestre

Tal com apunta Luis Ángel Ruiz, coordinador de la trobada, la caracterització de l'estructura forestal és especialment rellevant per al maneig i la gestió dels boscos, i a través de LiDAR es poden obtenir dades de rellevància des de satèl·lits, avions, drons i escàner làser terrestre.

"Es tracta d'una tecnologia que ja està operativa en inventaris forestals i altres aplicacions d'ecologia de boscos. A més, el seu avanç està permetent l'obtenció de cartografia de variables de combustibilitat de gran interès per a la prevenció i la lluita contra els incendis forestals", conclou l'investigador de la UPV.

Durant aquesta trobada, i en el marc de les activitats del Grup de Cartografia i LiDAR de l'Associació Espanyola de Teledetecció (AET), el taller acollirà també la presentació de noves metodologies d'adquisició i processament de dades LiDAR i altres tècniques de teledetecció per a la caracterització i la cartografia de variables d'estructura forestal.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC