Realitat augmentada per a tauletes

Una recerca UPV-UZ-UAM dóna lloc a ARSM, una aplicació que permet avaluar la memòria espacial a curt termini de xiquets entre 5 i 10 anys

[ 09/09/2016 ]
Realitat augmentada per a tauletes

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de Saragossa (UZ) i la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), coordinat per l'Institut Universitari d'Automàtica i Informàtica Industrial (ai2-UPV) ha desenvolupat ARSM, una nova aplicació de realitat augmentada per a tauletes que permet avaluar la memòria espacial a curt termini en xiquets de 5 a 10 anys.

L'aplicació, conseqüència d'una recerca els resultats de la qual han sigut publicats per la revista Learning and individual differences, permet ajudar a detectar dificultats visuoespacials a curt termini que poden afectar el rendiment acadèmic dels menors.

Un joc senzill i més atractiu per als xiquets que els tests habituals

ARSM està dirigida, fonamentalment, a psicòlegs, pedagogs i mestres. Un dels seus principals avantatges és que, per tractar-se d'un joc interactiu, el seu ús resulta molt més senzill i atractiu per als xiquets i xiquetes que emplenar els tradicionals test emprats habitualment per a la detecció d'aquestes mancances.

Recerca pionera

Mª Carmen Juan, investigadora de l'ai2-UPV, destaca que es tracta d'un treball pioner, ja que "és la primera vegada que es desenvolupa i valida una aplicació de realitat augmentada en dispositius mòbils per a avaluar la memòria espacial a curt termini".

La labor de l'ai2, a més de la coordinació del projecte, es va centrar en el desenvolupament i la implementació de la carcassa en què s'integra la tauleta. D'altra banda, el disseny del joc va ser supervisat per les psicòlogues Magdalena Méndez López, del campus de Terol de la UZ, i Elena Pérez Hernández, de la UAM, amb la col·laboració de Sergio Albiol (UZ).

Caixes amb imatges a l'interior

El funcionament de l'aplicació és senzill. L'usuari o usuària accedeix a una habitació en la qual troba una sèrie de caixes. Aquestes inclouen a l'interior una imatge, que és un target de realitat augmentada i que, en ser reconeguda per l'aplicació, mostra l'element virtual superposat.

"En primer lloc", explica Mª Carmen Juan, "l'infant mira a l'interior d'algunes caixes, en les quals apareixen objectes diferents. Després, l'aplicació li demana que identifique la caixa en què ha aparegut un objecte determinat".

Validat amb 122 xiquets i xiquetes

El joc consta d'un total de set nivells, cadascun dels quals incorpora un major nombre de caixes i objectes que la usuària o l'usuari ha de recordar i identificar. D'acord amb els encerts, els errors i el nivell aconseguit, s'avalua la memòria espacial a curt termini de l'infant.

El sistema ha sigut validat aquest estiu amb 122 xiquetes i xiquets, la majoria participants en l'Escola d'Estiu de la UPV.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC