G2PSOL

La UPV acull l'inici d'un projecte europeu per a millorar l'ús dels recursos genètics de la tomaca, la creïlla, el pebrot i l'albergina

[ 12/05/2016 ]
G2PSOL

La Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), el parc científic de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha acollit la reunió d'inici del projecte europeu G2PSOL, que té com a objectiu utilitzar de forma més eficient els recursos genètics de la tomaca, la creïlla, el pebrot i l'albergina, a fi d'aconseguir noves varietats de productes més resistents tant a les malalties com al canvi climàtic, així com amb major valor nutricional.

Finançat pel programa Horitzó 2020, entre els socis del projecte es troba la mateixa UPV, que hi participa a través de l'Institut de Conservació i Millora de l'Agrodiversitat Valenciana (COMAV).

Més de la meitat dels cultius en bancs de germoplasma del món, en mans dels socis

El director del COMAV-UPV, Jaime Prohens, explica que en l'actualitat hi ha al món al voltant de 120.000 accessions d'aquests cultius en bancs de germoplasma. Més de la meitat d'aquestes -65.000- pertanyen als diferents socis del projecte: "Es tracta de recursos genètics de gran valor però que sovint estan infrautilitzats", afirma.

"A través d'aquest projecte", indica Prohens, "volem fer un inventari dels bancs de germoplasma i les col·leccions de tot el consorci per crear, a partir d'aquest inventari, un portal que incloga les dades de les varietats emmagatzemades, juntament amb la informació genètica i morfològica obtinguda tant en el projecte com abans d'aquest".

Aquest sistema possibilitarà als encarregats de la millora d'espècies identificar on es troben aquells recursos que necessiten, no solament per les dades d'origen, sinó també per les característiques agronòmiques. A més, ajudarà a detectar recursos duplicats i, en definitiva, "permetrà optimitzar-ne la utilització per a la millora de les varietats en les quals se centra el projecte".

Genotipatge massiu

Un dels primers passos d'aquest projecte internacional serà la realització d'un genotipatge massiu dels recursos, amb l'objectiu de conèixer-ne la diversitat genètica i així poder formar el que es coneix com a col·leccions nuclears.

Aquestes són grups amb un nombre reduït de varietats, entre 200 i 300 -incloent-hi espècies silvestres-, en els quals està representat un màxim de diversitat genètica. "Aquestes col·leccions", apunta Prohens, "es conrearan en diferents països per poder avaluar-ne la resposta davant de diferents caràcters agronòmics, de resistència i d'interès nutricional."

Programes de premillora

G2PSOL inclou també la posada en marxa de diferents programes de premillora com a estratègia prèvia a la futura obtenció de noves varietats. "Amb aquest objectiu, treballarem en l'encreuament d'espècies silvestres o de varietats no comercials amb algun tret interessant -la resistència a malalties, per exemple- amb altres de diferents per generar varietats vegetals millorades", afig Prohens.

El COMAV-UPV coordinarà l'inventari i participarà en el genotipatge, el fenotipatge de col·leccions nuclears i la premillora

En el projecte, el COMAV-UPV hi tindrà una participació de gran rellevància, atès que coordinarà tot el treball de fer inventari de recursos genètics i establir-hi descriptors unificats, a més de participar també en el genotipatge i la seqüenciació, el fenotipatge de les col·leccions nuclears i la premillora. Tot això sota la direcció de Mª José Díez, com a responsable del banc de germoplasma del COMAV, i Jaime Prohens.

19 socis de 12 països diferents col·laboraran en un projecte que té l'any 2021 com a data de finalització prevista

El projecte, la finalització del qual està prevista per a l'any 2021, el coordina el Dr. Giovanni Giuliano, de l'Agència Nacional per a les Noves Tecnologies, l'Energia i el Desenvolupament Econòmic Sostenible d'Itàlia.

En total, G2PSOL reuneix un total de 19 socis pertanyents a 12 països diferents. En concret, a més d'Espanya i Itàlia, s'hi inclouen el Regne Unit, els Països Baixos, Alemanya, França, Polònia, Bulgària, Israel, el Perú, Turquia i Taiwan.

Notícia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC