Església de Sant Nicolau

La UPV conclou una restauració històrica d'impacte internacional que trau a la llum tota l'esplendor del barroc valencià

[ 05/02/2016 ]
Església de Sant Nicolau

"Visca la Capella Sixtina valenciana!" Així, a través d'aquest efusiu missatge, Gianluigi Colalucci -restaurador de la meravellosa obra de Miquel Àngel a la basílica de Sant Pere de Roma- felicitava Pilar Roig, catedràtica i investigadora de la Universitat Politècnica de València (UPV) i responsable de la impressionant restauració dels frescos de l'església de Sant Nicolau de Bari i Sant Pere Màrtir de València, de la majestuositat dels quals pot gaudir ja qualsevol visitant del temple situat a l'històric carrer dels Cavallers de la capital.

L'enlluernador resultat, fruit de quasi quatre anys de minuciosa i intensa intervenció arquitectònica i pictoricoornamental tant a l'interior com a l'exterior de l'església, ha sigut possible gràcies a l'extraordinària tasca que hi han dut a terme la UPV, a través del seu Institut de Restauració del Patrimoni, i l'Arquebisbat de València, amb la col·laboració de la Fundació Hortensia Herrero.

Per la magnitud i les tècniques que s'hi ha fet servir, és considerada com la restauració de major rellevància internacional dels darrers temps

L'excepcional faena realitzada -els 1.904 metres quadrats restaurats superen de llarg els 800 de la mundialment reconeguda basílica vaticana- ha sigut considerada ja, tant per la magnitud de l'obra com per les tècniques que s'hi han fet servir, com la restauració més important que s'ha dut a terme a nivell internacional en l'època recent.

Gràcies a la restauració, han quedat al descobert els quasi dos milers de metres quadrats en què l'artista valencià de la darreria del segle XVII Dionís Vidal va pintar sobre voltes, nervis i columnes el programa barroc concebut per Antonio Palomino.

Els treballs, coordinats per l'arquitecte Carlos Campos, han inclòs, junt amb la faena feta damunt les pintures de la nau, la restauració de les capelles, les façanes i els vitralls del temple, a més de la reconstrucció de cobertes per protegir tant l'edifici com les pintures.

Gran qualitat tècnica i bellesa cromàtica

Per a l'execució del projecte, l'equip de l'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV va dur a terme, en primer lloc, estudis previs durant quatre mesos. Posteriorment, va dedicar dos anys a la intervenció pictoricoescultòrica i ornamental de la volta, les pilastres i els paraments de la nau central.

Aquesta labor va permetre traure a la llum l'original de Dionís Vidal, uns frescos de gran qualitat tècnica i bellesa cromàtica, incloent aspectes desconeguts d'aquest conjunt, com la pintura mural situada sobre la llinda de la porta oest, que es trobava totalment revestida per una capa de calç i que ara s'ha recuperat íntegrament, com també l'obra escultòrica de Pérez Castiel, àngels, rocalla i elements decoratius volumètrics.

Aplicats els últims avanços tecnològics en el camp de la restauració

Per a la recuperació dels frescos, l'equip de la UPV ha utilitzat els últims avanços tecnològics aplicats al camp de la restauració, com ara raigs làser -per a la recuperació de les zones més resistents a la neteja-, ultraviolats i infrarojos -que han permès comprovar si calia repintar o no-, microemulsions i gels quelants.

A més a més, ha dut a terme tractaments de bioneteja consistents en l'aplicació durant quatre hores d'una solució bacteriana sobre paper japonès a una temperatura de 25 graus que assegurava la correcta activitat metabòlica dels bacteris a les zones on s'havien detectat coles de gelatina.

Així mateix, cal destacar que, en tot el procés de restauració, els investigadors de la UPV han aplicat tècniques per a la conservació preventiva i el manteniment dels frescos mitjançant l'ús de sensors per controlar la temperatura i la humitat a l'interior del temple. Acabada la intervenció, aquests sensors han quedat instal·lats a la parròquia per a contribuir a aquest manteniment preventiu.

Intervenció arquitectònica

Complementant la restauració, l'Institut de Restauració del Patrimoni de la UPV ha portat a terme una exhaustiva intervenció arquitectònica a fi de dotar el temple d'unes condicions d'estanqueïtat a l'aigua i control tèrmic que en permeten una conservació interior idònia, i ha restaurat també tots els danys estructurals que presentava la volta.

Així mateix, s'ha intervingut en els finestrals de la nau, per dotar-los d'un accionament elèctric que millora tant la ventilació de l'església com la conservació dels frescos, i s'ha substituït la il·luminació que hi havia per un sistema de llums led que no suposa una distorsió dels colors de la pintura.

Al costat de tot això, destaca també la recuperació de la decoració barroca dels arcs formers del temple, que ara confereixen una sensació de continuïtat visual a l'interior d'aquest.

Assessorament de Gianluigi Colalucci

La intervenció duta a terme ha tingut l'assessorament de Gianluigi Colalucci, restaurador dels frescos de Miquel Àngel a la Capella Sixtina i doctor honoris causa per la UPV, que, en una visita recent al temple valencià (l'evolució del qual ha seguit amb gran implicació) va destacar l'"excel·lent faena que s'hi ha dut a terme. Abans de la restauració, era impossible veure-hi pràcticament res. Això no obstant, el treball realitzat ha posat al descobert una riquesa cromàtica exquisida que convertirà aquesta església en un lloc molt més visitat després d'aquest projecte".

Notícia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC