Pau Alonso-Monasterio, investigadora del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha creat un mapa turístic interpretatiu que contribueix a millorar la gestió del patrimoni natural i cultural, així com a millorar el confort dels visitants.
El mapa, que facilita l'accés intel·lectual i emocional al patrimoni i suposa una veta de mercat per a la qual urgeixen professionals amb formació, és el seu treball de tesi doctoral, que ha sigut dirigit per la catedràtica UPV María José Viñals.
Consecuència d'anys de dedicació teòrica i pràctica
Fruit de molts anys de dedicació, tant a la recerca teòrica com a l'execució pràctica de projectes turístics en quatre continents, ambdues investigadores van detectar la necessitat de generar el nou producte.
Alonso- Monasterio explica que "els mapes per a la visita turística de llocs amb patrimoni són un dels tipus de cartografia més estesos i editats però, malgrat això, no compten amb la qualitat necessària per a propiciar una experiència satisfactòria als visitants, ni tampoc per a cobrir les necessitats de gestió del patrimoni que representen".
Els mapes turístics actuals no faciliten l'accés intel·lectual i emocional
Segons l'estudi, el principal problema detectat en els mapes turístics actuals és que, malgrat posseir una bona qualitat cartogràfica, no faciliten l'accés intel·lectual i emocional al patrimoni.
En aquest sentit, Alonso- Monasterio considera que, per a desenvolupar el nou mapa turístic interpretatiu, és necessari dur a terme un treball interdisciplinari que ha de comptar amb professionals de la interpretació del patrimoni, el disseny gràfic i el turisme.
A més, és fonamental planificar l'objectiu del mapa, és a dir, determinar amb claredat què es vol transmetre i, al seu torn, delimitar tant el seu públic objectiu com les característiques d'aquest.
Com a resultat d'això, el nou mapa turístic interpretatiu proposat per les investigadores valencianes augmenta l'eficàcia sensibilitzadora i de divulgació del patrimoni, aprofitant tècniques de comunicació estratègica per a transmetre els objectius de gestió al públic que el visita. Al seu torn, el nou mapa conté característiques extrapolables a àmbits digitals, com ara pàgines web o telèfons intel·ligents.
Nous mapes per a visitar Petra (Jordània), Copán (Hondures) o el Mig Atles (el Marroc)
Per a dur a terme el treball, les investigadores de la UPV van analitzar més de 230 mapes turístics de diferents regions geogràfiques a nivell global, i van dissenyar més d'una dotzena de propostes cartogràfiques reals, com les realitzades per a la visita de Petra (Jordània), Copán (Hondures) -ambdues oficialment reconegudes com a Patrimoni de la Humanitat-, o el Mig Atles (el Marroc), així com nombrosos mapes d'itineraris eqüestres homologats per la Reial Federació Hípica Espanyola.
També van realitzar entrevistes a persones expertes en patrimoni, turisme i cartografia, entre les quals destaca Sam Ham, considerat com un dels especialistes més rellevants a nivell mundial en interpretació del patrimoni.
A més, van dur a terme una enquesta entre 250 estudiants universitaris, amb l'objectiu de destriar la qualitat cartogràfica, comunicativa i pràctica de diversos mapes, així com les seues capacitats per a interpretar els components d'aquests.
Notícies destacades