- -
UPV
 

Innovació docent

La UPV multiplica per deu l'aposta per la 'classe inversa', la revolució educativa que millora el rendiment i fomenta l'aprenentatge personalitzat

[ 26/06/2015 ]
Innovació docent

Després de l'èxit de l'experiència pilot durant aquest curs, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha decidit multiplicar per deu, de cara al curs que ve, l'aposta per la classe inversa, el model metodològic docent que permet al professorat generar vídeos d'alta qualitat, amb tecnologia UPV, que l'alumne visualitza a casa i que promou classes molt més pràctiques, una major interacció professor alumne i una millora contrastada en el rendiment universitari.


Així, si durant el curs 2014-2015, 30 professors de la UPV han impartit 20 assignatures -a la Facultat d'Administració i Direcció d'Empreses i a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica-, amb el model de la classe inversa, per a 2015-2016 ja hi ha 250 docents dels tres campus de la UPV -València, Gandia i Alcoi- que s'han decidit a impartir més de 200 assignatures seguint aquesta innovadora metodologia.


Supera el model tradicional de classe magistral en l'aula


Basada en la integració dels mètodes flipped classroom ('aula invertida', en què els alumnes duen a terme l'aprenentatge conceptual a casa a través de vídeos en línia) i blended learning ('aprenentatge semipresencial', en el qual la docència combina de manera equilibrada recursos virtuals i físics) amb les més avançades tecnologies de producció de continguts docents de la UPV, aquest model suposa, en paraules de Vicent Botti, vicerector de Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions de la UPV, "una autèntica revolució docent".


A partir de la creació de nous continguts educatius multimèdia per part dels professors, la classe inversa supera el model tradicional de lliçó magistral a l'aula, i permet a l'alumne visualitzar i estudiar aquests continguts a casa, per a poder destinar el temps de classe a aprofundir en els coneixements adquirits, debatre sobre aquests coneixements i millorar l'assimilació dels conceptes. "Amb la classe inversa, els deures es porten a l'aula, i no a l'inrevés", indica Botti.


"Amb aquest model, el professor pot fer un seguiment més detallat de l'alumne, les classes són molt més pràctiques i hi ha una interacció total amb l'alumne, la qual cosa redunda finalment en una evident millora del rendiment i la qualificació de l'alumne", explica el vicerector de la UPV.


Afavoreix la motivació de l'alumnat i evita els sobreesforços finals


"El nostre objectiu", prossegueix Botti, "és que en el futur tots els professors siguen capaços d'aplicar aquesta metodologia docent en les seues assignatures. Les primeres proves que hem fet en constaten els beneficis: la classe inversa motiva molt més alumnes i professors, augmenta la interacció i el temps de contacte personalitzat entre els uns i els altres, i els estudiants obtenen una educació més individualitzada i adaptada a les seues necessitats".


"A més", afig, "la classe inversa afavoreix que l'alumne porte al dia el treball, ja que evita la necessitat de fer esforços finals de cara a l'examen".


El pròxim repte d'una universitat que aposta per la innovació


L'aposta per la classe inversa significa un pas més en la innovació docent a la UPV, que al llarg dels últims anys ha engegat serveis com ara Polimèdia (que permet crear continguts multimèdia com a suport a la docència presencial) o els videoapunts en línia (enregistraments virtuals en alta definició de les classes, als quals l'alumne pot accedir a través del Poliformat, la plataforma de teleformació de la UPV).


Al mateix temps, la UPV s'ha convertit en una de les universitats de referència en l'àmbit dels cursos MOOC (cursos massius oberts en línia), en què està integrada en edX, la plataforma de major prestigi internacional en aquesta àrea.


"La classe inversa és el següent repte en la nostra aposta constant per la innovació educativa. Es tracta, sens dubte, d'una revolució en la forma d'ensenyar i aprendre, una revolució que, a més, ens beneficia a tots", conclou Vicent Botti.


Més informació
    Notícia UPV TV



Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share


Notícies destacades


Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
L'ETSEADI (Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Aeroespacial i Disseny Industrial) substitueix la denominació d'ETSED
La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia La UPV, en la semifinal de Solo de Ciencia
Entre els deu semifinalistes, es troben Miguel López, investigador del CVBLab-Human Tech i Carolina Rober, doctoranda en la UPV
Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV Primers passos del museu Ciéncia fallera de la UPV
La UPV celebra l'acte de lliurament de premis del I concurs "La Ciència a les Falles". Els ninots guanyadors, els primers d'aquest nou museu de la universitat
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC
La UPV i INCLIVA signen un conveni per a impulsar conjuntament la innovació en l'àmbit de la salut



EMAS upv