4 patents que han fet història

CEPSA, Sumitomo, Johnson Matthey, i Huntsman són algunes de les multinacionals que exploten amb gran èxit les patents de l'ITQ

[ 23/10/2014 ]

L'Institut de Tecnologia Química ha ingressat al llarg dels darrers anys alguns milions d'euros en concepte de cànons (royalties) generats per les patents llicenciades i que estan actualment en explotació comercial, i això és molt poc freqüent a Espanya. Són nombroses les empreses que tenen contractes de recerca amb el centre mixt de la UPV i el CSIC i algunes d'aquestes col·laboracions han arribat molt lluny. A continuació, es detallen les quatre patents de l'ITQ que més rendiment han produït fins avui.

Més octà en les gasolines

L'any 1989, la multinacional CEPSA va presentar la patent d'un nou catalitzador per a la isomerització de parafines. Aquesta tecnologia va ser el resultat d'un contracte de col·laboració d'R+D signat entre l'empresa espanyola de petrolis i l'ITQ, i va permetre augmentar considerablement l'índex d'octà de les gasolines (de 65-70 a 80 RON). En l'actualitat, més de 20 plantes arreu del món tenen implantades aquestes unitats d'isomerització amb gran rendibilitat.

El 'reactiu universal'

El 2001 la japonesa Sumitomo, grup que engloba prop de 20 empreses de tots els sectors i dóna faena a més de 267.000 treballadors arreu del món, es va interessar per un catalitzador patentat per l'ITQ que servia per a produir òxid de propilè, conegut com el reactiu universal per les excel·lents propietats químiques que té. Dos anys després, es va posar en marxa la primera planta comercial que incorporava aquesta tecnologia. I el 2010, Sumitomo va inaugurar una segona planta basada en el catalitzador de l'ITQ, aquesta vegada a l'Aràbia Saudita.

'Sulphur free'

El 2005, l'ITQ va signar un contracte amb el gegant químic Johnson Matthey, present en 30 països i líder mundial en materials tecnològics avançats. Els firmants es van comprometre a treballar conjuntament en el desenvolupament d'un catalitzador capaç d'eliminar el sofre del gas natural. El 2008 se'n van presentar les patents, i aquest mateix any va entrar en funcionament la primera planta comercial, que reduïa a un sol pas els quatre llits de sistemes de purificació que requerien els processos per a l'eliminació de sofre utilitzats comercialment fins llavors. Sis anys més tard, hi ha set plantes més com aquesta distribuïdes arreu del món.

10 vegades menys residus

Des de fa més d'una dècada, l'ITQ col·labora amb el grup d'empreses Huntsman, que fabrica productes per a una gran varietat d'indústries globals: des de compostos químics i plàstics fins a articles tecnològics o matèries primeres per a cosmètics, detergents, aviació, automoció... L'objectiu de la col·laboració entre l'ITQ i Hunstman era aconseguir un catalitzador que produïra poliuretans a través de processos més nets i sostenibles. La tecnologia desenvolupada per l'ITQ ha aconseguit reduir fins a 10 vegades la quantitat de residus que genera el procés. En l'actualitat, l'equip està en funcionament en una planta de demostració.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom