Carreteres més segures

Investigadors de la UPV i Metalesa desenvolupen noves infraestructures intel·ligents per a millorar la seguretat viària

[ 17/04/2024 ]

Atenuadors d'impacte que avisen a la policia en cas d'accident; revestiments per a túnels i passos inferiors que contribueixen a la seguretat viària, i baranes o barreres intel·ligents per a carreteres capaces d'identificar situacions de risc i alertar les persones usuàries. Són els resultats més recents de la col·laboració que fa dos anys va iniciar un grup investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l'institut ai2, i l'empresa Metalesa.

Aquests equips, comercialitzats per Metalesa, incorporen programari i electrònica en el disseny de la qual ha participat l'equip de l'institut ai2. Disposen també de sensors externs de visibilitat, de temperatura i de qualitat de l'aire, radar i càmeres tèrmiques; amb tots aquests elements s'aporta a la ciutadania seguretat viària activa, és a dir, l'equipament ja no és passiu, sinó que proactivament detecta situacions de risc, de les quals alerta tant les usuàries i els usuaris de la via, com els centres de gestió de trànsit, la policia, etc.

“Fa un parell d'anys, Metalesa es va posar en contacte amb nosaltres per a incorporar als seus productes tecnologia digital amb un objectiu: contribuir a millorar la seguretat en les nostres carreteres. Vam estar valorant diferents solucions i vam desenvolupar diferents prototips que avui són ja tangibles en productes comercialitzats per l'empresa sota la marca PLUG&META”, destaca Francisco Blanes, investigador de l'institut ai2 de la UPV.

Primera barrera intel·ligent del món

En el cas de les baranes o barreres intel·ligents, l'equip mixt de Metalesa i la UPV va definir fins a deu escenaris i comportaments diferents, de manera que la seua il·luminació s'encén en funció de cadascuna d'aquestes situacions de risc. “Per exemple, si hi ha un embós en un tram d'entrada a la ciutat, la barrera s'il·lumina i senyalitza el tram precedent per a avisar els conductors d'aquesta situació, i facilita així la mobilitat i la gestió del trànsit. O, per exemple, si es detecta un vehicle aproximant-se a una velocitat excessiva o si hi ha una persona creuant un pas de vianants, la barrera també s'il·lumina per a alertar i evitar l’accident. A més, aquesta barrera intel·ligent també és capaç de recollir informació dels nivells de CO¿ i enviar-la, juntament amb la resta de les variables, a una plataforma de recollida de dades allotjada al núvol”, apunta Francisco Blanes.

La primera barrera dotada amb la innovadora tecnologia PLUG&META es va instal·lar al mes de desembre passat al pont del Bimil·lenari d'Elx, i es va convertir en la primera barrera amb aquest nivell d'intel·ligència i complexitat del món. “És un dels ponts més emblemàtics de la ciutat. Els més de 900 m instal·lats del nostre sistema aporten molts avantatges per a protegir els usuaris, per exemple, d’eixides de la via o atropellaments; és un nou paradigma quant als sistemes de contenció i els equipaments de carreteres i d'àmbit urbà. Els eleva a un altre nivell i els converteix en un agent actiu del sistema de la ciutat intel·ligent” destaca César Valero, director d'Innovació Digital i Tecnològica de Metalesa.

Atenuadors d'impacte a València

Aquesta mateixa tecnologia s'ha instal·lat també en un atenuador d'impacte a la ciutat de València, en concret, davant de l'estació d'autobusos de Nuevo Centro. “Enfront d’un accident, i gràcies a la versatilitat de la mateixa tecnologia, aquest dispositiu alerta de manera immediata la policia local, i facilita així la gestió d'aquesta situació de risc”, afig César Valero. Mentrestant, el revestiment intel·ligent per als túnels permet advertir també –tant a les persones usuàries com a les autoritats– de possibles situacions que posen en perill la seguretat viària en aquests entorns.

“La col·laboració entre l'equip de l'institut ai2 i Metalesa ha permès incloure tecnologia digital en les infraestructures de transport, convertint-les en intel·ligents i contribuint així a millorar la seua seguretat i, principalment, a salvar vides. Confiem que aquest siga el futur dels equipaments de seguretat viària; de fet, el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha seleccionat aquest concepte per a provar-lo dins del seu procés de compra pública innovadora”, conclou César Valero.

L'equip de Metalesa presentarà aquestes innovadores infraestructures amb segell UPV en Intertraffic 2024, que se celebrarà del 16 al 19 d'abril a Amsterdam i que reunirà els últims avanços en infraestructura de transport, solucions innovadores de seguretat viària, mobilitat intel·ligent i gestió eficient del trànsit.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC