Cancerless

Un equip de la UPV participa en un projecte europeu per a prevenir el càncer i contribuir al seu diagnòstic precoç en persones sense llar

[ 09/04/2024 ]

El càncer és una de les principals causes de mort a Europa en la població general i, en la població sense llar, la mortalitat es duplica. Això es deu, entre altres factors, a les importants barreres que pateixen aquestes persones quan intenten accedir als sistemes d'atenció sanitària, i a diferents comportaments de risc, com el consum de tabac. Reduir aquestes xifres de mortalitat i oferir una millor atenció a les persones sense llar, facilitant el seu accés al sistema sanitari, és el que persegueix Cancerless, un projecte europeu de recerca entre els socis del qual hi ha la Universitat Politècnica de València (UPV), a través del grup BDSLab de l'institut ITACA.

“L'objectiu de tots els socis del projecte és contribuir a prevenir el càncer i permetre el diagnòstic precoç en la població sense llar, així com superar les desigualtats sanitàries”, destaca Mª José Cardona, investigadora del BDSLab de l’ITACA de la Politècnica de València.

Per a aconseguir-ho, el projecte treballa en el desenvolupament d'una innovadora metodologia, el Health Navigator Model. “És com un germà major que està al servei del pacient. Es tracta d'un model basat en proves que facilita l'empoderament del pacient a través de l'educació sanitària i el suport social, i que ajuda a promoure l'accés oportú als serveis de prevenció primària i secundària”, expliquen els socis del projecte.

Quatre estudis pilot i microsimulacions amb pacients ideades a la carta

En el marc d'aquest projecte, s'han desenvolupat quatre estudis pilot, en diferents ciutats (Madrid, Londres, Viena i la regió grega d'Àtica), amb la recopilació de dades, a partir d'un extens qüestionari (sempre anonimitzat) a persones sense llar. Aquest qüestionari incloïa preguntes tant de caràcter sociodemogràfic, com mèdic; com també sobre comportaments de risc (per exemple, nivell de consum de tabac, alcohol o substàncies psicoactives, pràctica esportiva, entre moltes altres). I es completava amb una valoració sobre el suport rebut pel germà major ideat dins del projecte.

I és en el processament de tota aquesta informació on treballa l'equip d'investigadores i investigadors de la UPV involucrats en el projecte. “La informació que fins ara hi havia sobre persones sense llar és bàsicament qualitativa. Aquest projecte ha permès generar una base de dades de gran valor, que permet dur a terme una anàlisi estadística d'enorme valor sobre aquesta població. I no sols això, perquè amb aquesta informació podem generar microsimulacions en diferents models de pacients per a veure els efectes de la intervenció d'aquests germans majors, afig Vicent Blanes, investigador del BDSLab de l’ITACA de la UPV.

Així, des del BDSLab de l’ITACA de la UPV, el que estan fent és generar pacients sintètics a la carta i, a través d'aquestes microsimulacions estadístiques, comprovar els resultats de l'una o l'altra intervenció. I també comparar-les amb altres persones/models virtuals de diferents característiques. “Amb tot això podem preveure la utilitat o no de les polítiques públiques en pro d'aquesta millor atenció i diagnòstic a les persones sense llar”, conclou Vicent Blanes.

Factors de risc, suport social i formació

En el marc d'aquest projecte, un estudi ha constatat una major prevalença de diversos factors de risc associats al càncer entre les persones sense llar, sent el més comú el consum de tabac, que oscil·la entre el 26% i el 73%.

Els resultats mostren la importància de les intervencions per a facilitar els serveis de prevenció del càncer a través del suport social, com també de la formació del personal sanitari en la creació d'entorns de suport i confiança que augmenten la probabilitat de la continuïtat de l'atenció entre les persones sense llar.

Un dels projectes europeus més destacats

El projecte va ser destacat per l'Agència Executiva Europea en els àmbits de la Salut i Digital (HaDEA) com un dels més rellevants en el marc del Dia Mundial del Càncer, celebrat el passat 4 de febrer. Finançat pel programa Horizon 2020 de la UE, Cancerless està coordinat per la Universitat Mèdica de Viena i hi participen un total d'11 socis. El projecte conclourà el pròxim mes de maig.

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny