Projecte europeu LiveSeeding

La UPV treballa en noves llavors ecològiques de pimentó blanc, carlota morada i coliflor adaptades al canvi climàtic

[ 28/03/2024 ]

La Universitat Politècnica de València, a través de l’Institut COMAV, està treballant en el desenvolupament de noves llavors ecològiques de pimentó blanc, carlota morada i coliflor adaptades al canvi climàtic. Ho fa en el marc del projecte europeu LiveSeeding.

Per aconseguir el seu objectiu i obtenir aquestes noves llavors ultraresilients, el COMAV de la UPV ha posat en marxa dos nous laboratoris d'innovació participativa –laboratoris vius– de llavors. L’un a Villena, on estan valorant i millorant ecotips locals de pimentó blanc i carlota morada, i col·laborant amb productors i consumidors de la comarca per a la multiplicació eficient de llavor ecològica, i el suport de l'Ajuntament de Villena. I l’altre a València, on s'estan seleccionant de manera participativa les millors varietats tradicionals de coliflor (Brassica oleracea var. botrytis) adaptades a les noves condicions de canvi climàtic.

Així, aquest projecte permetrà obtenir llavors ecològiques de varietats tradicionals d'alta qualitat i més ben adaptades a les actuals exigències climàtiques, cosa que afavorirà la diversificació genètica del sistema agroalimentari i el farà més resilient. “I per a això és fonamental el treball que estem duent a terme amb agricultors, cooperatives, consumidors, etc. en el marc d'aquests nous laboratoris participatius, els living labs (laboratoris vius) de llavors que hem posat en marxa”, destaca Adrián Rodríguez Burruezo, investigador del COMAV i líder del projecte a la UPV.

En aquests innovadors laboratoris vius, des d'associacions de petits i mitjans agricultors, fins a bancs de llavors comunitaris locals, podran seleccionar, millorar i multiplicar eficientment la llavor dels seus propis materials per a la producció ecològica. A més, permetran connectar també les empreses de llavors més convencionals amb la producció ecològica.

Pròxims passos

De cara als pròxims mesos, l'equip del COMAV, juntament amb agricultors vinculats als dos laboratoris vius, treballarà en la selecció d'ecotips de pimentó blanc, carlota morada i coliflor adaptats a inputs baixos. A més, analitzaran també diferents metodologies de desinfecció i maneig de llavors hortícoles concordes a les exigències de la producció ecològica.

El projecte LiveSeeding està liderat per FiBL Europe. Finançat per la Comissió Europea, a través del programa Horitzó Europa, compta amb la participació d'un total de 37 socis de 14 països de la UE, Suïssa i el Regne Unit, i conclourà el 2026.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries