Neteja de les mars

L'equip Proluo d'estudiants de la UPV crea el seu prototip més sostenible en la lluita contra la contaminació marina de microplàstics

[ 28/02/2024 ]

A través de la ciència i el coneixement combaten un dels problemes més apressants i greus del món: la contaminació “plàstica” de les nostres mars i oceans. Ens referim a Proluo, l'equip més marí del programa Generació Espontània de la UPV. Ara, ha creat una nova ‘arma’ en aquesta lluita: Blau 0.5, un prototip capaç d'arreplegar mostres de microplàstics de les nostres mars, amb la gran novetat de fer-ho d'una manera cent per cent sostenible.

Quant plàstic es tira a la mar? El Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA) adverteix que els oceans reben uns 13 milions de tones de plàstic cada any, l'equivalent a descarregar un camió de fem en l'oceà per minut. Les conseqüències directes d'aquest problema sobre la salut de les persones també estan contrastades.

Davant aquesta realitat, Proluo porta cinc anys desenvolupant dispositius que contribuïsquen a frenar el “Plásticoce”, la denominació evolutiva que tracta d'alertar sobre la presència massiva de plàstic en el medi ambient. Proluo compta actualment amb 25 estudiants de la UPV procedents de titulacions molt variades, com a Biotecnologia, Informàtica, ADE, Disseny, Física, Industrials o Aeroespacial, entre altres.

Blau 0.5

Blau 0.5 és la cinquena creació d'aquest equip i el resultat de nou mesos de treball directe. La seua principal innovació respecte als anteriors prototips és que no necessita cap mena de combustible o font d'energia per a capturar mostres que, ja en el laboratori, alertaran sobre la major o menor presència de microplàstics en l'aigua. Això és possible gràcies a que el dispositiu es pot adherir durant la singladura a qualsevol embarcació que navegue a una velocitat reduïda (vaixells de càrrega, ferris, pesquers, velers o similars). Si ho comparem amb una espècie marina, el seu comportament s'assembla al d'una rèmora, en aprofitar el “esforç” d'una espècie superior.

Un altre dels avantatges de Blau 0.5 és el seu reduït cost: al voltant de 2000 euros. Una fita, que s'ha aconseguit en simplificar la mecànica que incorpora el prototip gràcies a la investigació i l’experiència aconseguida per l'equip des de la seua creació.

Projectes futurs

La lluita de Proluo per aconseguir unes mars i oceans més nets no es deté. De fet, manté diversos projectes oberts i segmentats en el temps; des del disseny d'una app que permeta optimitzar el seu treball, a la creació de Blau 07.1, el “germà major” de Blau 0.5, amb molta major capacitat per a arreplegar microplàstics de l'aigua. Tenen previst presentar-lo en 2025.

El projecte més imminent que lleva hores d'estudi i d'oci a aquest grup d'estudiants de la UPV és un filtre d'arena per a atrapar els pèl·lets a les platges, un altre problema de gran magnitud, tal com comprovàrem amb l'abocament a Galícia a principis d'enguany. En ell, participen també altres dos equips de Generació Espontània: Azalea i Makers.

Para atender todos estos frentes, Proluo ha abierto una fase para reforzarse incorporando talento, es decir más estudiantes, procedentes principalmente de la rama de Ingeniería Mecánica.

Generació Espontània

Proluo és un dels equips que integren el programa de Generació Espontània. A través d'aquest, la Universitat Politècnica de València promou en el seu alumnat l'aprenentatge de competències transversals de diversa índole i especialització (científiques, tecnològiques, comunicatives, artístiques, solidàries, de gestió, etc.).

En l'actualitat, 59 equips compostos íntegrament per estudiants de la UPV duen a terme els seus projectes i iniciatives de manera autónoma i mitjançant el treball en equip, amb el suport i tutorització del professorat de la institució acadèmica.

Nature Research Highlight Nature Research Highlight
Un estudi liderat per la UPV detecta la major fugida de metà registrada en un pou petrolífer
Ajudes menjador Ajudes menjador
Oberta, fins al 6 de setembre, la fase 1 del termini de sol·licituds d'ajudes per a cobrir el menú del dia per al curs 2024-2025