"ISS? Ací la UPV. Em rep?"

Estudiants de batxillerat connecten des de la UPV amb l'Estació Espacial Internacional per a entrevistar l'astronauta Loral O'Hara

[ 13/02/2024 ]

“Óscar, romer, foxtrot. Índia, serra, serra... Do you copy me? Over (ORF. ISS… Em rep? Canvi)”. Són les primeres paraules que es van escoltar en l'Estació Espacial Internacional (ISS), procedents de la UPV. Eren les 9:12h del 8 de febrer, el moment de visió oportú per a la connexió entre els dos punts. Una xicoteta frase per al seu enunciador, un gran pas per a 160 estudiants.

L'emoció es reflectia en les persones que omplien la sala d'actes de l'Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació (ETSET), la responsable de la connexió i l'organitzadora de l'acte divulgatiu. L'objectiu, a més d'aprendre diferents aspectes sobre la vida i la funció de la ISS, era fomentar les vocacions i l'interès per la ciència entre la joventut (120 estudiants de batxillerat i uns 40 de l’ETSET).

Així doncs, el protagonisme el va assumir l'alumnat de batxillerat de sis instituts de la Comunitat Valenciana: IES Jorge Joan d'Alacant, IES Germans Amorós de Villena (Alacant), IES El Torrelló d'Onda (Castelló), IES Patacona d'Alboraia (València), IES Massamagrell (València) i IES La Vereda de la Pobla de Vallbona (València). A més, set dels seus estudiants van tenir el privilegi de traslladar en directe els seus dubtes a l'astronauta Loral O’Hara.

“Ha sigut molt emocionant “, va comentar Erin Corredor, alumna de l'IES Massamagrell, qui va preguntar a O’Hara en quina mesura havia canviat la seua perspectiva de la vida arran de viure i investigar des de la ISS. A més, després d'aquesta experiència, Erin admetia que ha vist reforçada la seua intenció d'estudiar una enginyeria de Disseny Industrial.

Per a Nelly Sánchez, de l'IES Germans Amorós de Villena, el més interessant era saber els passos que s'han de seguir en l'ISS davant la possible presència de virus. Sobre aquest tema, O’Hara va explicar succintament que existeixen protocols davant aquesta situació i que la tripulació rep una formació bàsica per a actuar, segons les malalties o afectacions. La pregunta d'aquesta aspirant a estudiar Bioquímica estava en sintonia amb la seua intenció de dedicar-se a la investigació per a curar malalties, en el futur.

“Projecte instructiu i molt gratificant”

Beatriz Ramírez, professora de l'IES La Patacona, va destacar “l’enorme il·lusió” que els va fer als estudiants participants, i va posar en valor la utilitat d'aquesta iniciativa. “En el nostre centre impartim des de fa tres anys una assignatura optativa sobre l'Espai i les lleis físiques que es veuen involucrades en aquest entorn. Haver tingut l'oportunitat de participar en aquest projecte ha sigut molt instructiu i molt gratificant, sens dubte”.

Doble objectiu aconseguit

La connexió va ser possible gràcies a la instal·lació d'antenes i transmissors/receptors de radioaficionats per a l'ocasió. José María Grima, professor de la ETSET i president del Ràdio-club de la UPV, a més d'impulsor de l'activitat, es va mostrar “molt satisfet” en veure complits els dos objectius: contactar amb l'ISS, “fet que és molt difícil”, va afegir, i haver connectat igualment amb l'alumnat, amb la finalitat que “veja la utilitat i aplicabilitat de les assignatures tecnològiques”.

La idea es va gestar fa més d'un any, i per a dur a terme aquesta connexió des de la UPV ha sigut necessari l'enviament de diversa documentació al consorci de la ISS. A més, s'ha exigit argumentar la relació de l'activitat amb diversos projectes estudiantils desenvolupats des dels centres de batxillerat.

Després d'aquesta experiència, viatjar a l'espai serà un somni (si no ho era ja) per a algunes i alguns d'aquests estudiants. Independentment d'això, resulta més terrenal l'aprenentatge científic i tècnic que han obtingut sobre la vida en l'Espai a partir d'un testimoni excepcional i de primera mà, situat a 400 quilòmetres en línia vertical.

Nature Research Highlight Nature Research Highlight
Un estudi liderat per la UPV detecta la major fugida de metà registrada en un pou petrolífer
Ajudes menjador Ajudes menjador
Oberta, fins al 6 de setembre, la fase 1 del termini de sol·licituds d'ajudes per a cobrir el menú del dia per al curs 2024-2025