OurMED

L'IIAMA-UPV participa en un projecte europeu per a desenvolupar innovadors sistemes de gestió de l'aigua en regions del Mediterrani

[ 14/02/2024 ]

Desenvolupar sistemes d'informació i decisió innovadors i integrats en la gestió d'ecosistemes a escala de conca fluvial, per a promoure una gestió sostenible dels recursos hídrics i garantir la seua perdurabilitat en el curt i mitjà termini.

Aquest és l'objectiu principal del projecte OurMED (Sustainable water storage and distribution in the Mediterranean), en el qual participen els investigadors del IIAMA-UPV, Vanessa Almeida de Godoy, Eduardo Cassiraga, Miguel Martín, Carmen Hernández, Javier Rodrigo i Jaime Gómez, aquest últim com a investigador principal del IIAMA-UPV. OurMED té una duració de 42 mesos i està integrat per un consorci de 15 socis coordinats pel Helmholtz Centre for Environmental Research (UFZ) d'Alemanya.

El projecte —que forma part del programa de finançament a la I+D+i de la Fundació PRIMA (Partenariat for Research and Innovation in the Mediterranean Area)— cerca, des de la investigació i la innovació tecnològica, promoure una gestió sostenible dels recursos hídrics en zones del Mediterrani amb escassetat d'aigua i que estan amenaçades severament per l'impacte del canvi climàtic.

“Per a assegurar el subministrament en el curt i mitjà termini es necessita urgentment d'una gestió multirsectorial, participativa i adaptativa”, afirma Jaime Gómez, catedràtic d'Enginyeria Hidràulica.

Per això, el projecte OurMED promourà una integració de múltiples fonts d'informació en un únic sistema que controle la quantitat d'aigua d'una conca hidrogràfica, tant de les aigües superficials (rius, llacs, embassaments, etc.) i subterrànies.

“Això permetrà prendre millors decisions sobre el conjunt global dels recursos hídrics d'una conca”, destaca el Dr. Gómez Hernández.

Casos d'estudi i treball del IIAMA UPV

El projecte abordarà 9 casos d'estudi que serviran de referència per al desenvolupament d'una plataforma d'informació i presa de decisions. D'aquesta manera, es podrà conèixer l'impacte que determinades accions tenen sobre aquests ecosistemes.

Concretament, els investigadors del IIAMA avaluaran la conca del Xúquer i l'aiguamoll de L'Albufera, el qual ha rebut recentment una aportació d'aigua per part de la conca donada la situació crítica viscuda aquesta tardor per la falta de pluges.

Per això, en aquesta investigació es busca la implicació dels diferents agents relacionats amb aquestes entitats, és a dir, “les persones que poden usar els resultats dels models que investiguem”, assenyala Jaime Gómez.

De fet, l'investigador del IIAMA posa en valor que els resultats finals del projecte canviaran la forma de gestió dels recursos hídrics “en proposar solucions òptimes i innovadores amb una perspectiva multiobjectiu i multisectorial”, conclou el catedràtic de la UPV.

Nature Research Highlight Nature Research Highlight
Un estudi liderat per la UPV detecta la major fugida de metà registrada en un pou petrolífer
Ajudes menjador Ajudes menjador
Oberta, fins al 6 de setembre, la fase 1 del termini de sol·licituds d'ajudes per a cobrir el menú del dia per al curs 2024-2025