Projecte AiRT

Èxit a Europa del primer dron ideat per a la indústria creativa i el seu ús en interiors sota el paraigua d'una investigació liderada per la UPV

[ 07/12/2018 ]

Un equip investigador europeu, liderat per la Universitat Politècnica de València (UPV), ha presentat el primer dron ideat per a la indústria creativa i el seu ús en interiors.

Resultat del projecte europeu AiRT, el dron integra un sistema de control de vol completament automàtic i fàcil d'usar, un avançat sistema de posicionament i una càmera RGB-D que permet la reconstrucció en 3D de l'espai abans dels vols per a la filmació.

Les persones responsables del projecte han presentat davant la Comissió Europea (CE) els resultats del projecte, i han realitzat una demostració en directe del vol automàtic d'aquest innovador dron.

A més, han mantingut una trobada amb Claire Bury, directora general adjunta de la Direcció General de Xarxes de Comunicació, Contingut i Tecnologies de la CE. Tot això, en el marc ICT 2018 Digital Single Market, l'esdeveniment més important de la CE en l'àmbit de les tecnologies de la informació i comunicació.

"Grans avantatges per a la indústria creativa"

Virginia Santamarina, coordinadora del projecte i investigadora del Departament de Restauració i Conservació de Béns Culturals de la UPV, afirma que aquest nou dron "aportarà grans avantatges a la indústria creativa, ja que permet generar nous continguts audiovisuals de gran qualitat en interiors, i el que és més important, amb una gran precisió i seguretat".

Entre les seues aplicacions, resulta especialment apte per a camps com els de la publicitat, el cinema o la fotografia, com també per a museus o persones expertes en patrimoni cultural.

Miguel Rosa, director d'AeroTools-UAV, destaca que el major assoliment aconseguit en relació a l'optimació aerodinàmica del dron "és el redisseny del carenat, que afavoreix el temps de vol, l'empenyiment i l'estabilitat del dron, així com la reducció del pes de l'equip".

Vol automàtic

D'altra banda, la principal fita aconseguida en els últims mesos en relació amb el sistema de posicionament és l'obtenció del vol automàtic. En aquest sentit, Samuel Van de Velde, gestor tècnic del projecte, i fundador i CEO de Pozyx, explica que la brúixola virtual proporcionada per Pozyx "ara és molt precisa i estable, la qual cosa permet un vol automàtic i l'execució d'un pla de vol amb èxit. La precisió del sistema també s'ha millorat amb les noves tècniques de configuració i els algorismes de calibratge automàtic optimats".

Sistema de posicionament

Una de les principals novetats del dron és el seu sistema de posicionament interior (IPS n'és la sigla en anglès), que destaca per la precisió i robustesa, la qual cosa garanteix la màxima qualitat i seguretat a l'hora que els professionals de la indústria creativa en facen ús. El sistema aprofita tot el potencial de la tecnologia de ràdio sense fil UWB, idònia per a espais interiors.

María de Miguel, investigadora del Departament d'Organització d'Empreses de la UPV, indica que "millora la precisió del dron en centímetres i inclou un dispositiu de calibratge automàtic, que ajuda a detectar possibles errors i reconfigurar de nou l'equip per al seu vol i enregistrament".

Respecte al programari de mapatge en 3D, amb aquest és possible reconstruir els espais en temps real a partir de les dades que recopila abans d'iniciar l'enregistrament.

Per part seua, Blanca de Miguel, investigadora pertanyent també al Departament d'Organització d'Empreses UPV, destaca dos resultats importants del projecte AiRT: "El primer és el sistema de posicionament d'interiors desenvolupat per Pozyx, que hem provat amb èxit i pot integrar-se en qualsevol dron. El segon resultat és el dron dissenyat amb les indústries creatives i per a aquestes, que permetrà el seu ús en interiors, tant en aquestes com en altres indústries".

En el projecte participa el Microclúster d'Investigació Indústries Culturals i Creatives, Turisme i Tecnologia de la VLC/Campus Internacional, junt amb empreses europees de primer nivell en el sector, com Pozyx (Bèlgica), AeroTools-UAV (Espanya) i Clearhead (Regne Unit).

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
La UPV, reconeguda com a millor universitat d'Espanya per a estudiar tant Enginyeria Agroalimentària i Forestal com Art i Disseny