FSUPV-05

El FSUPV Team presenta el seu nou prototip per a competir a Hockenheim Ring (Alemanya), Montmeló i Michigan (Estats Units)

[ 16/07/2018 ]

El FSUPV Team, l'escuderia de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha presentat el seu nou monoplaça, el FSUPV-05, amb el qual competirà en tres circuits mítics: l'Hockenheim Ring (Alemanya), Montmeló i Michigan. Amb aquest acte, l'equip dóna el tret d'eixida a la nova campanya, en la qual espera igualar o millorar les marques de la brillant temporada 2017-2018.

No en va, al maig passat, l'escuderia de la UPV es va convertir en la primera espanyola a competir fora d'Europa, i la sorpresa va ser majúscula: no solament va aconseguir el tercer lloc global en la competició de Michigan -la més important de Formula Student, en la qual participen els 120 equips més potents del planeta-, sinó que, a més, es va alçar amb el Powertrain Development Award, un premi al millor desenvolupament de motor. Poc abans, el FSUPV Team havia pujat al més alt del calaix en la Netherlands FS, la prova disputada en el llegendari circuit d'Assen (Països Baixos).

Aconsegueix més ràpid temperatures òptimes, respon millor en pista i pesa 19 quilos menys que el FSUPV-04

Ara, fruit del treball de tot un any, el FSUPV Team presenta en públic el seu últim prototip, que aposta per un nou sistema de suspensió: s'abandona el concepte de llanda 13 substituint-ho per un de llanda 10. Amb aquest diàmetre menor, el cotxe aconsegueix aconseguir temperatures òptimes molt més ràpid, una millor resposta en pista i una reducció en el pes total del vehicle, que passa de 218 a 199 kg.

Durant aquests mesos, a més, l'equip ha invertit moltes hores en l'aerodinàmica del vehicle. Gràcies a un nou sistema informàtic més potent, el FSUPV Team ha pogut obtindre simulacions senceres del pas de l'aire a través de la carrosseria, tant en comportament en recta com en el seu traçat de corbes.

Això els ha permès introduir millores en el disseny d'aletes, generant més agarre i augmentant el rendiment del cotxe. De fet, el FSUPV-05 és capaç de passar de 0 a 100 km/h en 3,5 segons -com un Lamborghini Gallardo-, la qual cosa suposa tres dècimes de segon menys que el seu antecessor, el FSUPV 04.

Juan Antonio García Manrique, professor del Departament d'Enginyeria Mecànica i de Materials de la UPV i responsable acadèmic de l'equip, assenyalava feliç: "Un any més, em lleve el barret veient el treball que han fet. El FSUPV Team s'ha convertit en un referent internacional. Sembla increïble, però, en alguns àmbits, la UPV és coneguda com aqueixa universitat que té un equip en Formula Student tan competitiu. Tinc por que, fora d'ací, la gent pense que és fàcil quan, en realitat, és un repte quasi impossible".

El FSUPV Team competeix en Formula Student des de 2014. El projecte, integrat dins del programa Generació Espontània de la UPV, consisteix en el disseny i la fabricació d'un monoplaça, íntegrament realitzat per alumnes i capaç de batre's a altres vehicles en un circuit de carreres.

Els millors alumnes, amb el suport de les seues famílies i de la UPV

A l'hora de valorar el nou projecte, Francisco Mora, rector de la UPV, afirma: "Quin és el secret? No té més misteri que comptar amb els millors alumnes, que no sempre són els millors expedients. Són estudiants que inverteixen moltes hores en el projecte i que reben el suport de les seues famílies i, sobretot, de la UPV, una universitat que ha entès perfectament el concepte d'aprendre fent".

En l'equip hi ha molta rotació. Cada alumne passa de dos a tres anys en l'escuderia, assumint, cada vegada, responsabilitats més complexes. No obstant això, la vinculació amb el grup és tanta que als antics membres els resulta difícil oblidar el seu pas pel FSUPV Team i, d'alguna manera, segueixen en contacte: viatgen amb ells en les competicions clau o es converteixen en assessors.

És el cas, per exemple, de Lucas Mestre, director tècnic de l'equip fa dos anys i ara enginyer de disseny en Ferrari. Des de la caserna general de Maranello, Lucas valguda moltes de les innovacions que l'equip proposa.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC