Combustibles per a automoció

L'ITQ (UPV-CSIC), desenvolupa catalitzadors capaços d'augmentar el valor de les matèries primeres obtingudes de la biomassa cel·lulòsica

[ 13/12/2017 ]

Un equip d'investigadors de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior de Recerques Científiques (CSIC) ha desenvolupat catalitzadors capaços d'augmentar el valor de les matèries primeres obtingudes de la biomassa cel·lulòsica, innovació que pot tenir múltiples utilitats industrials, especialment en el camp dels combustibles per a automoció.

Els resultats del treball apareixen publicats en la revista Catalysis Science & Technology.

Bioolis

La biomassa cel·lulòsica, que està formada per materials com fusta, residus forestals, paper reciclat, residus de la indústria paperera, deixalles agrícoles o residus sòlids urbans, es presenta des de fa uns anys com una alternativa sostenible a l'ús de fonts fòssils per a la producció de combustibles i productes químics.

Marcelo E. Domine, investigador del CSIC, explica que "la biomassa se sol processar mitjançant piròlisi, una trasformació termoquímica que converteix els residus agrícoles i forestals en combustibles líquids. El problema és que els bioolis que s'obtenen mitjançant aquest mètode són mescles complexes que contenen aigua i compostos orgànics oxigenats, que presenten una alta reactivitat, la qual cosa dificulta el seu emmagatzematge i ús directe com a combustibles líquids".

Per açò, els bioolis obtinguts mitjançant la piròlisi de la biomassa se sotmeten a tractaments amb hidrogen i catalitzadors industrials a altes temperatures, que consumeixen gran quantitat d'energia i presenten, a més, una escassa productivitat, ja que molts dels compostos oxigenats es converteixen en gasos durant el projecte.

Així mateix, existeix una altra alternativa coneguda com a extracció líquid-líquid o extracció amb dissolvents, que afig aigua als bioolis per a separar els seus components aprofitant la seua diferència de solubilitat. Com a resultat d'aquesta tècnica, s'extrauen compostos susceptibles de ser processats per al seu ús com a combustibles líquids, i residus aquosos amb contingut d'àcid acètic, aldehids, cetones, alcohols i altres compostos d'escàs valor.

Un 30% més d'activitat catalítica i major resistència a l'aigua

Referent a açò, José M. López-Nieto, també investigador del CSIC en l'ITQ, afirma que l'equip es va plantejar "trobar una manera de transformar aquests residus aquosos de baix valor i convertir-los en una mescla d'hidrocarburs i compostos aromàtics útils per a la indústria. Per açò, experimentem amb la síntesi hidrotermal de catalitzadors basats en òxid de niobi per a condensar els compostos oxigenats presents en els residus aquosos de les biorefineríes. Els resultats van mostrar que aquests catalitzadors presenten major activitat catalítica, fins a un 30 % més que altres catalitzadors, mentre que mesurades de difracció de rajos X i espectroscopia Raman van indicar una major estabilitat dels mateixos després de diverses reutilitzacions, ja que són resistents a l'aigua".

"Pensem", conclou Domine, "que aquesta troballa serveix per a augmentar el valor dels residus aquosos produïts en les biorefineríes, que són transformats catalíticament en una mescla d'hidrocarburs susceptibles de ser emprats en la fabricació de combustibles per a automoció".

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC