Control mèdic infantil

La UPV i la UGR ideen un nou sistema intel·ligent per al monitoratge de xiquets amb malalties cròniques

[ 19/10/2017 ]

Un equip d'investigadors pertanyents a l'Institut de Recerca per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC) del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i a la Universitat de Granada (UGR) ha ideat un nou sistema intel·ligent per al monitoratge de xiquets que puguen patir alguna malaltia crònica, com per exemple asma.

La solució està basada en un xicotet dispositiu portàtil, connectat a un telèfon intel·ligent, que permet mesurar de forma contínua i precisa paràmetres com la freqüència cardíaca o la temperatura corporal, entre uns altres. Aquesta metodologia, una vegada implementada, ajudaria a pares, mestres i metges a estar informats en tot moment sobre l'estat del xiquet.

Detecció autònoma de possibles emergències

Segons expliquen els investigadors de la UPV i la UGR, el sistema està controlat per un algorisme intel·ligent que permet detectar de manera autònoma si un paràmetre ha excedit un llindar, "la qual cosa podria implicar una emergència".

La connexió entre el dispositiu portàtil i el telèfon es realitza mitjançant bluetooth, mentre que el telèfon intel·ligent estaria connectat als pares a través de la xarxa mòbil.

El sistema realitza un processament d'informació en el qual es fusionen i combinen les dades procedents de tots els sensors, analitzant-la de manera conjunta per a determinar si existeix alguna situació que precise assistència.

"Açò", segons Jaime Lloret, director de l'IGIC-UPV, "permet obtenir respostes més fiables quan es detecten situacions d'emergència. Si adverteix alguna anomalia, el sistema envia una alerta als pares, mestres i metges que estiguen a càrrec de la seua cura".

Major fiabilitat a l'abast de qualsevol familia

Entre els seus avantatges, els investigadors assenyalen que, fonamentalment, ajuda a reduir el nombre de falsos positius, augmentant la fiabilitat pel que fa als sistemes existents. "A més", afig Lloret, "no està lligat a un fabricant. És a dir, es pot emprar amb qualsevol telèfon. Únicament es requereix que el telèfon tinga bluetooth. i instal·lar l'aplicació desenvolupada. Per açò, podria resultar més econòmic i estar a l'abast de qualsevol família".

Sandra Sendra, investigadora de la UGR, afig que, utilitzant aquest tipus de tecnologia, "es pot millorar l'atenció mèdica i disminuir el nombre d'hospitalitzacions de xiquets quan es produïsquen episodis d'aquestes malalties cròniques, a més d'escurçar estades hospitalàries gràcies a la ràpida atenció del xiquet".

Actualment, els investigadors de la UPV i la UGR col·laboren amb diversos hospitals de la Comunitat Valenciana per a dur a terme la seua implementació de cara al seguiment de pacients -xiquets- crònics. El seu treball ha sigut publicat recentment en la revista Information Fusion.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries