IV Jornada sobre Ciutats Segures

Rosa Mª García, presidenta de Siemens SA: "La tecnologia i la digitalització encara no han tocat el cor de la ciutat, fa falta un pla"

[ 27/03/2017 ]
IV Jornada sobre Ciutats Segures

Rosa María García, presidenta de Siemens SA, la filial del gegant alemany que té a Espanya una plantilla de 4.500 persones repartides en diverses divisions -Indústria, Energia, Mobilitat, Infraestructures, Ciutat.-, ha afirmat en la Universitat Politècnica de València (UPV) que, "fins a cert punt, els equips de govern municipals se senten decebuts amb les smart cities. De moment, la tecnologia i la digitalització han arribat solament a la perifèria dels procediments, però encara no han tocat realment el cor de la ciutat".

García, que ha impartit una conferència en la IV Jornada sobre Ciutats Segures, Sostenibles i Intel·ligents, ha afirmat que, en la seua opinió, queda molt per fer: "Popularment, es creu que una ciutat intel·ligent és la suma d'un semàfor amb microxip, un fanal i un banc amb microxips, i fins a un ciutadà amb el seu microxip incrustat, però una smart city és molt més. És el resultat d'un smart government (un govern municipal obert i participatiu), una smart economy (pol d'atracció econòmica i de start-ups); una smart society (un lloc inclusiu que arriba a tots els barris, sense illes empobrides); i un smart environment (espais sostenibles i eficients)".

"I per a tot açò fa falta un pla mestre", assenyala. "La tecnologia no regeix la ciutat, sinó més aviat a l'inrevés, és la ciutat la que mana sobre la tecnologia. Les metròpolis digitals es basen en els desitjos dels ciutadans, que estan expressats a través dels seus governs, i han de ser diferents, concordes a les preferències dels seus habitants. Van més enllà de la tecnologia i no és el maquinari, ni el programari, ni el coneixement, sinó tot junt", ha explicat García.

33.000 empleats sol en els seus departaments de R+D+i i una mitjana de 20 patents diàries

Siemens té 33.000 empleats dispersos per tot el món solament en els seus departaments R+D+i, que registren l'espectacular xifra de 7.500 invents a l'any, (una mitjana de 20 al dia), i han donat lloc a més de 60.000 patents actives.

Abans d'assumir la prefectura de Siemens en 2011, García va treballar en la seu de Microsoft a Estats Units en l'equip del seu director executiu, Steve Ballmer. Posteriorment, va tornar a Espanya com a presidenta nacional de Microsoft i, després de sis anys, va ser promocionada a vicepresidenta de Microsoft Western Europe.

Ciutats resilients

Quant a la situació actual, García assenyala que "ja es veuen les primeres ciutats 3.0 en el món, capitals en les quals les coses funcionen de forma integrada, amb edificis connectats i transports que dialoguen entre si. En un futur, viurem en metròpolis 4.0, on les coses funcionaran, a més, de forma col·laborativa. Així mateix, tindrem edificis com a ens vius que col·laboren amb el municipi captant la seua pròpia energia i la gestionant-la eficientment. I si els sobra, la cediran a la ciutat si a aquesta li fa falta. Si no, s'emmagatzemarà en els cotxes elèctrics estacionats en el pàrquing".

Al seu torn, la presidenta de Siemens SA adverteix que "hem de preveure ciutats resilients, capaces de superar l'adversitat. Cal comptar amb que vindran desastres naturals, atemptats terroristes o qualsevol altre fenomen que puga generar el caos en la ciutat. Per a contrarestar els impactes, hem de dissenyar llocs a la japonesa (resistents a terratrèmols), construir hospitals sòlids que funcionen amb fallades de subministraments, fluxos de tràfic oberts per a desallotjar ràpidament a una població, etcètera. Cal considerar tots els escenaris".

Sergio Riolobos i l'aportació de les empreses de telecomunicacions

Per la seua banda, Sergio Riolobos, director territorial d'Orange en la zona de Llevant, ha destacat l'aportació que estan realitzant les empreses de telecomunicacions a l'objectiu d'ajudar a les smart cities al fet que la seua infraestructura i serveis siguen més interactius, eficaços i sostenibles, facilitant així el dia dels seus ciutadans.

Durant la seua intervenció, Riolobos ha comentat també la importància d'analitzar i gestionar la gran quantitat d'informació que es genera en la societat actual: "Transformar els grans volums de dades en serveis i solucions orientades a millorar la mobilitat urbana i la gestió de l'espai públic és una bona mostra de com la col·laboració públic-privada pot atorgar vertadera intel·ligència i eficiència a l'administració de les nostres ciutats".

Amb representants de grans companyies i entitats de primer ordre

La jornada, que s'ha desenvolupat en la Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), ha reunit, a més, a representants d'importants companyies com Everis, Indra, Repsol, IBM, TPYSA, Gas Natural, Ampere Energia, Viesgo, Grup Chillida, SICE, Grup ETRA, FERMAX, i d'entitats com a Banc Sabadell, l'Associació Valenciana d'Empreses del Sector de l'Energia (AVAESEN), la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, la Cambra de Comerç i la Direcció General de Trànsit (DGT).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC