ATSC 3.0

Un equip de l'iTEAM de la UPV duu a terme a les seues instal·lacions les primeres proves del nou estàndard de TDT per als Estats Units

[ 14/02/2017 ]
ATSC 3.0

Un equip d'investigadors del Grup de Comunicacions Mòbils (MCG) de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia de la Universitat Politècnica de València (iTEAM-UPV) ha dut a terme, des de les seues instal·lacions, les primeres proves dels sistemes més avançats de transmissió del nou estàndard de televisió digital terrestre (TDT) als Estats Units: l'ATSC 3.0.

Els nous models, basats en dues tècniques no emprades fins avui, permetran duplicar la capacitat de transmissió i oferir una cobertura millor als usuaris finals.

Avaluació, validació i estandardització

David Gómez Barquero, membre del MCG, assenyala que el grup "ha participat activament en l'avaluació, la validació i l'estandardització de tecnologies de TDT de nova generació, com la DVB-H/SH, la DVB-T2 o la DVB-NGH".

"Així mateix", prossegueix, "en el seu moment, vam treballar també en la planificació i el disseny de la xarxa DVB-T2 a Colòmbia. Gràcies a aquest bagatge, des dels Estats Units van contactar amb nosaltres per a col·laborar en el desenvolupament i l'engegada del seu nou estàndard de TDT".

Definició de la cadena de transmissió a través de les tecnologies MIMO i channel bonding

Quant al disseny de l'estàndard, la recerca de l'equip de l'iTEAM de la UPV es va centrar -principalment, encara que no exclusivament- en la definició de la cadena de transmissió. A més, durant el procés d'estandardització, Gómez Barquero va ser vicepresident del grup de treball sobre modulació i codificació.

"L'estàndard ja està pràcticament acabat", afirma l'investigador del MCG, que explica que, "en el grup d'estandardització, es generen una sèrie de proves per a poder certificar tant els equips com les formes de transmissió".

"En el nostre cas", afig, "hem desenvolupat al laboratori un demostrador de transmissió ATSC 3.0 amb els modes més avançades, amb la tecnologia MIMO, basada en l'ús de múltiples antenes, la qual cosa duplica la capacitat de transmissió, i channel bonding, sistema que permet agrupar diversos canals, i que ofereix també més capacitat i millor cobertura".

ATSC 3.0 permetrà la convergència Internet-TDT

El nou estàndard ATSC 3.0 està dissenyat per a transmissions en ultra HD i funcionarà sobre IP, la qual cosa permetrà la convergència Internet-TDT. "S'ha creat", explica Gómez Barquero, "per a poder transmetre serveis mòbils -en HD a vehicles o tauletes- i fixos alhora -per exemple, d'ultra HD a fixos".

A més, entre els seus avantatges, ATSC 3.0 permetrà alliberar espectre de la TDT, que podrà ser aprofitat per a comunicacions mòbils.

Les transmissions comercials, primer a Corea del Sud i, el 2019, als Estats Units

Les transmissions comercials d'aquesta tecnologia arrancaran en els pròxims mesos a Corea del Sud, amb vista als Jocs Olímpics d'hivern del 2018. Actualment, està previst que els Estats Units comence a desplegar aquesta tecnologia el 2019.

Sony, Panasonic, Samsung o LG, sota el guiatge de la UPV

Juntament amb la UPV, en aquest procés d'estandardització i engegada de l'ACTS 3.0, participen els principals fabricants de televisors (Sony, Panasonic, Samsung o LG, entre altres) i els operadors de televisió més destacats dels Estats Units, així com instituts de recerca de referència internacional en l'àmbit de la TDT de tot el món. A nivell nacional, també forma part del projecte personal investigador de la Universitat del País Basc.

Col·laboració amb l'ETRI i ENENSYS

Entre tots els participants en el projecte, cal destacar també l'Electronics and Telecommunications Research Institute (ETRI) de Corea del Sud, amb el qual l'iTEAM de la UPV col·labora des de fa més de tres anys.

En aquests moments, l'ETRI investiga una tècnica de transmissió pionera que permet transmetre serveis fixos i mòbils en el mateix ample de banda, la qual cosa possibilitarà oferir als usuaris continguts amb molta major qualitat i serveis convergents basats en IP.

En els últims dies, una delegació de l'ETRI ha visitat les instal·lacions del MCG a la UPV, i pot assistir en directe a les proves del demostrador tecnològic desenvolupat pels investigadors valencians per a la transmissió ATSC 3.0.

El prototip ATSC 3.0 -realitzat en col·laboració amb l'empresa francesa ENENSYS, que ha cedit al GCOM una sèrie d'equips radioconfigurables per programari denominats RFcatcher- s'està desenvolupant en el marc del projecte de recerca del Pla nacional d'R+D+I E.T. Broadcast (TEC2014-56483-R), finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat amb l'ajuda dels fons europeus FEDER.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC