Conservació natural

Investigadors del DTA de la UPV aconsegueixen incrementar la vida útil de diversos aliments aplicant emulsions de diferents olis essencials

[ 08/02/2017 ]
Conservació natural

Un equip d'investigadors del Departament de Tecnologia d'Aliments (DTA) de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha aplicat amb èxit emulsions de diferents olis essencials -canyella, timó, llima i romaní, entre altres- per a la conservació natural d'aliments.

Els olis essencials són substàncies naturals amb un marcat caràcter antifúngic extretes de diferents parts de les plantes. No obstant això, la seua volatilitat i la baixa solubilitat en l'aigua dificulten la seua incorporació als aliments. Enfront d'això, l'ús d'emulsions permetria la protecció dels olis essencials, que exercirien la seua acció antifúngica en les parts aquoses de l'aliment.

L'oli essencial extret de l'escorça de canyella incrementa la vida útil de l'aliment

En el seu últim estudi, publicat per LWT-Food Science and Technology, els investigadors de la UPV han constatat l'eficàcia de l'ús d'emulsions de l'oli essencial extret de l'escorça de canyella per a frenar l'aparició de floridures i llevats en confitures -en concret, de maduixa- envasades en botelles de plàstic a baixes temperatures (punt crític de contaminació del producte, segons apunta el personal investigador).

Segons les proves realitzades en laboratori, l'ús d'aquestes emulsions allarga la vida útil del producte respecte a les confitures convencionals.

Preserva el producte en les millors condicions durant una mitjana de quatre setmanes

Així ho testifica Susana Ribes, investigadora del DTA de la UPV: "El mercat requereix productes cada vegada més naturals. És la tendència i el marc en el qual estem desenvolupant els nostres treballs. En aquest cas, hem aconseguim allargar la vida útil d'un producte tan quotidià com les confitures, aplicant amb aquesta finalitat una emulsió d'oli essencial extret de l'escorça de canyella".

"Amb concentracions molt baixes d'oli", afig, "aconseguim preservar el producte en les millors condicions durant quatre setmanes de mitjana, si bé hem arribat a aconseguir evitar aquest deteriorament fins a vuit setmanes".

Un procés senzill i efectiu

Sobre la seua aplicació al producte, José Manuel Barat, investigador del DTA i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN-UPV) destaca la senzillesa del procés: "Després d'elaborar la confitura, s'incorpora l'emulsió al producte i s'envasa. Això garanteix les propietats del producte una vegada obert a casa".

D'altra banda, per a demostrar l'efectivitat del tractament, els investigadors van simular la contaminació de les mostres amb diferents patògens: Aspergillus flavus, Penicillium expansum, Zygosaccharomyces rouxii i Zygosaccharomyces bailii. "Les confitures que no contenien les emulsions", prossegueix Barat, "mostraven contaminació per fongs als set dies d'assaig. Amb el nostre tractament, multipliquem per quatre la vida útil".

A més del treball realitzat en confitures, el personal investigador del DTA de la UPV apunta que aquestes emulsions podrien aplicar-se també sobre altres productes, com per exemple salses.

Emulsions de timó, llima i romaní com a alternativa a la salmorra

Al mateix temps, l'equip està treballant en un estudi centrat en l'ús d'emulsions de timó, llima i romaní per a la conservació d'olives, com a alternativa a la salmorra.

Els estudis, els estan desenvolupant els investigadors Susana Ribes, Ana Fuentes, Pau Talens i José Manuel Barat.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries