Fotoprotecció sostenible

Un estudi de la UPV i l'IIS La Fe conclou que tintar teles amb extractes de te protegeix dels rajos ultraviolats

[ 08/02/2017 ]
Fotoprotecció sostenible

Tintar teles amb extractes de te protegeix dels rajos ultraviolats. Aquesta és la principal conclusió d'un estudi realitzat per personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents al Grup de Gestió Integral en la Indústria Tèxtil del campus d'Alcoi, i l'Institut d'Investigació Sanitària La Fe (IIS La Fe).

El treball, que s'ha publicat en la revista Dyes and Pigments, s'ha desenvolupat en el marc de les ajudes per a la realització de projectes conjunts entre personal investigador de la Universitat Politènica de València i de l'IIS La Fe.

Proves amb te roig, verd i negre

Durant la recerca, l'equip de treball va tintar teles de cotó amb tres variants de te (verd, roig i negre) i va analitzar la capacitat fotoprotectora dels tèxtils resultants. De les tres, la tela tenyida mitjançant ebullició amb extracte de te roig presentava la protecció ultraviolada més alta, amb un valor obtingut molt superior al de les altres mostres estudiades. No obstant això, les tres variants de te oferien valors de fotoprotecció acceptables.

Assoleix els valors màxims de protecció, un factor de 50

Segons explica Mª Ángeles Bonet Aracil, integrant del Grup Gestió Integral en la Indústria Tèxtil del campus d'Alcoi de la UPV, el mesurament dels valors de fotoprotecció s'ha basat en la mateixa normativa que s'aplica, per exemple, per a les cremes de protecció solar.

"En el cas del te", apunta, "s'ha pogut determinar que es poden aconseguir els valors màxims que determina l'escala, és a dir, que arriba a un índex o factor de 50".

Per a l'avaluació dels extractes, els investigadors i les investigadores van emprar tècniques espectrofotomètriques de caracterització, i van determinar la seua capacitat antioxidant. "Una vegada aplicats sobre els teixits, observem el canvi de coloració que experimenten aquests i la capacitat de protegir enfront de la radiació ultraviolada", afirma Bonet.

Més respectuós amb el medi ambient

Pel que fa a les possibles conseqüències de l'estudi, la doctora Natividad Sebastià (IIS La Fe), assenyala que els resultats de la recerca podrien suposar una opció "més respectuosa amb el medi ambient, i que es podria comercialitzar com a alternativa als tèxtils fotoprotectors actuals, que contenen metalls".

Sobre la seua implantació en la indústria, les investigadores i els investigadors assenyalen que no serien necessàries adaptacions extraordinàries. Bonet, de fet, afirma que seria possible aplicar aquestes noves solucions a través dels processos convencionals de tractament en humit de tèxtils, "tant per esgotament com per impregnació, o fins i tot per polvorització".

Revaloració dels residus alimentaris

D'altra banda, la recerca realitzada obri la porta a la revaloració de residus de la indústria alimentària. "El nostre objectiu", indica Bonet, "no se centrava en la matèria primera en si, sinó en els residus que es generen una vegada emprat el tèxtil per la indústria alimentària corresponent. D'aquesta manera, es revaloritza el residu al mateix temps que es doten de noves propietats els tèxtils".

A més de tot això, el treball desenvolupat pel personal investigador de la UPV i l'IIS La Fe podria permetre noves aplicacions en indumentària específica per a persones amb fotosensibilitat (urticària solar, fotosensibilitat química, pacients amb càncer, etc.).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC