Tecnodiabetes.com

Un equip d'investigadors de l'ai2 de la UPV crea la primera web de divulgació científica i tecnològica sobre diabetis d'Espanya

[ 14/11/2016 ]
Tecnodiabetes.com

Un equip d'investigadors de l'Institut d'Automàtica i Informàtica Industrial (ai2) de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha creat Tecnodiabetes.com, la primera web de divulgació científica i tecnològica sobre diabetis d'Espanya.

Fruit de més de 12 anys de treball de la UPV en l'àrea de tecnologia per a la diabetis, la web naix amb l'objectiu d'acostar la recerca i innovació en aquest àmbit als seus principals beneficiaris: les persones que viuen dia a dia amb aquesta malaltia.

Jorge Bondia, investigador del MEDERI Living Lab (Medical Devices Research and Innovation Living Lab) de l'institut ai2 de la UPV, explica que "Tecnodiabetes.com té com a missió formar i informar sobre els últims avanços tecnològics per al tractament de la diabetis, així com recollir la veu d'aquelles persones compromeses en la millora de la qualitat de vida de qui pateix aquesta patologia".

"Amb això", prossegueix Bondia, "es pretén establir un vehicle de comunicació bidireccional entre les persones amb diabetis i els seus familiars, d'una banda, i l'investigador, d'una altra".

Estructura en cinc blocs principals

La web està estructurada en cinc blocs principals: Qui som?, Projectes, Notícies, Tecnoescola i Living Lab. Sens dubte, un dels de major rellevància és Projectes, que permet conèixer l'estat actual de la recerca duta a terme pel MEDERI Living - Institut ai2 de la UPV i els seus col·laboradors.

Entre les seues línies actuals de treball, cal destacar fonamentalment el desenvolupament d'un nou dispositiu de pàncrees artificial per al control automàtic de la glucosa. Segons Bondia, es tracta d'una tecnologia per la qual estan apostant les grans empreses del sector, ja que s'espera que revolucione el tractament de la diabetis tipus 1, alliberant els pacients de la càrrega actual de presa de decisions i millorant el control metabòlic.

"El pàncrees artificial ja és una realitat"

"Els avanços en el desenvolupament del pàncrees artificial en aquests últims anys han sigut espectaculars", indica l'investigador de la UPV. "S'ha passat d'estudis hospitalaris controlats a d'altres d'uns quants mesos de durada en un entorn de vida diària del pacient".

"Avui dia", afig, "n'hi ha 18 sistemes en desenvolupament; entre aquests, el desenvolupat pel nostre consorci. El primer pàncrees artificial ha sigut recentment aprovat per l'FDA (Administració de Medicines i Aliments dels Estats Units) i prompte es comercialitzarà. El pàncrees artificial és ja una realitat".

En l'actualitat, l'equip del MEDERI Living - Institut ai2 de la UPV està treballant en un projecte per al desenvolupament de nous mètodes que augmenten l'eficiència i la seguretat del pàncrees artificial enfront dels desafiaments encara no resolts satisfactòriament de la vida diària del pacient, com l'activitat física i la variabilitat en la resposta de l'organisme. En aquest treball participen també la Universitat de Girona, l'Hospital Clínic Universitari de València, l'Hospital Francesc de Borja de Gandia i l'Hospital Clínic de Barcelona.

A més d'aquest projecte estrella, en Tecnodiabetes.com podem conèixer també Andy, el primer robot amb diabetis d'Espanya; jugar amb un simulador per a l'educació terapèutica de persones amb diabetis, i descobrir l'AR-Breakfast, una aplicació de realitat augmentada per a aprendre a comptar els carbohidrats del desdejuni, dirigida a xiquets afectats per aquesta dolència.

Tecnoescola i notícies

El segon gran bloc de Tecnodiabetes.com està dedicat a la formació. Així, sota el títol de Tecnoescola, la web ofereix respostes a preguntes vinculades a la malaltia, sempre amb un enfocament divulgatiu i educatiu que té com a objectiu el foment de la cultura científica de les persones afectades (com em regula el cos la glucosa?, què és el pàncrees artificial?, etc.).

D'altra banda, la web permet també estar al dia sobre les últimes notícies relacionades amb la investigació, la pràctica clínica, i les activitats o el desenvolupament de nous productes per al tractament de la diabetis.

Living Lab

Finalment, Living Lab està dedicat a afavorir la conversa entre les persones amb diabetis i el personal investigador. En aquest cas, l'objectiu no és únicament resoldre qualsevol dubte que la persona diabètica puga tenir sobre la tecnologia actual i futura, sinó, al seu torn, fer-la partícip del procés de creació d'aquests avanços tecnològics.

"Aquesta és la gran aposta de l'Institut ai2 de la UPV", conclou Bondia , "descobrir a les persones amb diabetis la ciència que s'amaga en els dispositius que usen diàriament i que utilitzaran en el futur, i alhora, obrir-los les portes perquè se senten part d'aquests avanços en un diàleg de tu a tu amb el personal investigador. Aquesta és la raó de ser de Tecnodiabetes.com".

Notícia UPV TV

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella