Revolució en la TDT

L'iTEAM de la UPV dissenya un nou sistema que obri la possibilitat a més canals de TV i de major qualitat, i a la fi de la guerra per l'espectre UHF

[ 17/10/2016 ]
Revolució en la TDT

Un equip d'investigadors de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia de la Universitat Politècnica de València (iTEAM-UPV) ha dissenyat, juntament amb les empreses Teracom (Suècia) i Panasonic (Alemanya), un nou sistema l'aplicació del qual podria revolucionar la transmissió i recepció de la televisió digital terrestre (TDT).

Es tracta de WiB-Wideband Reuse 1, gràcies al qual els investigadors han sigut guardonats amb el Best Conference Paper en la Convenció Internacional de Radiodifusió (IBC 2016) d'Amsterdam (Països Baixos), que ofereix la possibilitat de transmetre el senyal de la TDT com un de major ample de banda en el qual, potencialment, tots els transmissors de la xarxa podrien utilitzar totes les freqüències de la banda UHF.

D'aquesta manera, WiB facilitaria un ús més eficient de l'espectre, un menor consum energètic i un cost molt menor per a l'operador de xarxa.

Més canals de TV, major qualitat i la fi de la guerra per l'espectre UHF

Des del punt de vista dels usuaris, WiB obri la possibilitat de gaudir d'un major nombre de canals de TV i amb millor qualitat. A més, facilita la recepció de la TDT en condicions de mobilitat a altes velocitats (per exemple, en vehicles).

Així mateix, WiB permet la definició d'un sistema en el qual tant els radiodifusors com els operadors mòbils utilitzen tot l'espectre UHF, la qual cosa en un futur posaria fi a l'actual guerra per aquest.

Entre els seus avantatges, cal destacar també que la utilització de WiB possibilitaria una reducció substancial dels costos d'operació i infraestructures, en reduir-se al voltant d'un 90% el consum de potència requerida en els transmissors, la qual cosa a més simplificaria l'equipament. Aquesta reducció en el consum de potència es traduiria en un estalvi en el rebut de la llum i un augment de l'eficiència energètica.

Permetria reemplaçar tots els transmissors actuals d'una estació de TDT per un de sol

Jordi Joan Giménez, investigador de l'iTEAM de la UPV, assenyala que l'ús de WiB "permetria reemplaçar tots els transmissors actuals presents en una estació de TDT per un únic transmissor de banda ampla, que utilitzaria aproximadament un 50% de la potència usada actualment per un d'aquests".

D'aquesta manera, "gran part de l'equipament utilitzat avui en les estacions transmissores de TDT podria ser prescindible i, fins i tot, situar-se directament sobre les torres de transmissió".

Emmarcat en el projecte ET Broadcast

La participació d'iTEAM de la UPV en WiB s'emmarca dins del projecte ET Broadcast, finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat, amb la col·laboració dels fons europeus FEDER.

Dirigit per David Gómez Barquero, ET Broadcast té per objectiu la recerca i l'avaluació de solucions tècniques innovadores per a la pròxima generació de sistemes de TDT, com els sistemes MIMO (Multiple-Input Multiple-Output), les tècniques d'agregat de freqüències (time-frequency slicing and channel bonding), el Layered-Division Multiplexing (LDM) i les non-uniform constellations, en termes d'augment de capacitat, cobertura i eficiència espectral.

Al seu torn, el projecte estudia també el disseny d'algorismes de processament de senyal de baixa complexitat per als receptors amb un reduït impacte en el rendiment del sistema.

El Grup de Comunicacions Mòbils de l'iTEAM de la UPV

L'iTEAM de la UPV és un centre de recerca especialitzat en l'àrea de les TIC. El seu Grup de Comunicacions Mòbils (MCG), dirigit per Narcís Cardona, està format per aproximadament 30 investigadors que desenvolupen diferents activitats en l'àrea de les comunicacions sense fil i, particularment, entorn de les tecnologies de radiodifusió.

El MCG ha participat en diversos projectes d'I+D, tant nacionals com internacionals, on destaca especialment la seua contribució a la planificació i el disseny de la xarxa DVB-T2 a Colòmbia.

Així mateix, com a membre de les organitzacions DVB, ATSC i FOBTV, l'iTEAM de la UPV ha participat activament en l'avaluació, la validació i l'estandardització de tecnologies com DVB-T/H, DVB-T2 o DVB-NGH, així com l'estàndard de TDT més recent: ATSC 3.0.

A més, el MCG col·labora amb empreses del sector de les telecomunicacions com SAPEC (Espanya), ETRI (Corea del Sud) i NHK (Japó).

Notícia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC