PIMRC 2016

Més de 600 experts internacionals analitzaran a València, del 4 al 7 de setembre, el desenvolupament de la tecnologia 5G

[ 01/09/2016 ]
PIMRC 2016

La Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) convertiran València, en els pròxims dies, en la capital mundial de la recerca sobre el futur de les xarxes de comunicacions mòbils amb motiu del Simposi Internacional Personal, Indoor and Mobile Radio Communications (PIMRC 2016), que, coorganitzat per tots dos, tindrà lloc del 4 al 7 de setembre al Palau de Congressos de la ciutat.

Durant el Simposi, més de 600 experts internacionals analitzaran el desenvolupament de la tecnologia 5G. En concret, tractaran el seu impacte en l'evolució de la tecnologia mòbil, la Internet de les coses sense fil, la comunicació entre vehicles i màquines, i el desenvolupament de nous dispositius mèdics basats en l'ús de la citada tecnologia.

A més, el PIMRC 2016 acollirà la presentació dels últims projectes impulsats a escala internacional per a millorar tant la velocitat de descàrrega com la connectivitat dels usuaris, i també sobre reptes de futur per a la distribució multimèdia, el desenvolupament de complements connectats (wearables) a través de tecnologia 5G i els primers avanços sobre l'anomenada Internet sense fil de les coses (wireless internet of things).

Últims avanços i nous desafiaments

Narcís Cardona, subdirector de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM-UPV) i coorganitzador del PIMRC 2016, afirma que, "després de les últimes edicions organitzades a Hong Kong, Washington i Londres, el present i el futur de la tecnologia 5G passarà per València aquests dies, en els quals el congrés permetrà conèixer tot el que aquesta cinquena generació de tecnologia mòbil posarà a la nostra disposició, i també descobrir els últims avanços i desafiaments en aquest camp de la mà dels principals investigadors i companyies de comunicacions mòbils de tot el món".

El programa inclou ponències científiques i una àrea d'exposició en la qual participaran les empreses internacionals més destacades del sector de les comunicacions mòbils, com ara National Instruments, Samsung, Huawei, Vodafone, Aire Networks, Rhode and Schwarz, Apple, Ephoox, juntament amb el projecte mmMagic i les editorials Springer i River. Al seu torn, durant el Simposi, tindran lloc diverses demostracions pioneres de tecnologia 5G.

Peiying Zhu, Joseph Paradiso i Prokar Dasgupta, entre els ponents més destacats

Entre els ponents destaca la participació de Peiying Zhu, directora de recerca de xarxes 5G Huawei R+D al Canadà; Joseph Paradiso, del MIT Media Lab de Boston; Erik Luther, director de desenvolupament de producte 5G de National Instruments (Texas); Mabel Pous, directora de noves tecnologies de Vodafone R+D al Regne Unit; Javier Gozálvez, professor de la Universitat Miguel Hernández d'Elx i president de l'IEEE Vehicular Technology Communications; i Prokar Dasgupta, investigador del Guy's Hospital-King's College London, que exposarà els avanços en telecirurgia assistida de forma sense fil.

L'estàndard 5G, per a 2020

En l'actualitat, l'evolució de les xarxes fins a la cinquena generació està iniciant la fase d'especificació d'estàndards. Segons explica Narcís Cardona, el primer pas va ser identificar les noves necessitats de comunicacions mòbils en vehicles, màquines, dispositius mèdics, realitat virtual, trens d'alta velocitat i moltes altres aplicacions. Posteriorment, es van analitzar les tecnologies de radiofreqüència que podrien respondre a aquestes necessitats.

"A partir de l'any que ve", apunta Cardona, "s'aprovaran ja les primeres versions de l'estàndard 5G, que estarà acabat en 2020. No obstant això, s'espera que les primeres proves en xarxes comercials es duguen a terme en 2018".

La recerca sobre tecnologia 5G se centra ara mateix en l'ús de noves bandes de freqüència per sobre de 6 GHz, la virtualització de les xarxes -que cada vegada tindran menys maquinari distribuït, simplificant els equips de radiofreqüència en el carrer-, i la integració de la xarxa mòbil en la comunicació entre màquines i entre vehicles.

"La 5G permetrà que tot estiga connectat sense fil, que qualsevol dispositiu electrònic estiga unit a través de ràdio", afig el sotsdirector de l'iTEAM-UPV. Així mateix, un altre dels reptes de la futura tecnologia és que siga capaç d'oferir velocitats de descàrrega a l'usuari final garantida de 100 Mb/s i amb màxims de fins a 20Gb/s.

L'iTEAM-UPV, referència internacional en recerca sobre 5G

L'Institut iTEAM de la UPV és avui dia un dels principals centres de referència internacional en la recerca sobre 5G. Així, actualment, participa en l'especificació de l'estàndard 5G dins del projecte europeu del 5GPPP METIS-II.

Al seu torn, treballa també en el disseny i el desenvolupament de nous sensors mèdics sense fils, i de dispositius implantats en la Xarxa Europea WIBEC, com també en nous protocols de distribució multimèdia a través de 5G, entre altres camps. Els últims resultats obtinguts pels investigadors de l'iTEAM seran presentats també en el PIMRC 2016.

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC