Experimenta 2016

Petits xefs, robots, animació, xarxes socials pròpies... l'Escola d'Estiu acosta jugant la ciència a xiquets i joves de 3 a 14 anys

[ 22/07/2016 ]
Experimenta 2016

Convertir-se per unes hores en petits xefs d'un laboratori de cuina experimental; jugar i aprendre amb Tangibot, un robot que ajuda als més xicotets a desenvolupar el pensament lògic; conèixer els polímers creant originals 'blandiblús'; fabricar toves, crear llums de lava i diferents formes de fluids no newtonians.

Aquestes són algunes de les propostes d'Experimenta, una iniciativa impulsada per l'Escola d'Estiu de la Universitat Politècnica de València (UPV) que durant tot el mes de juliol està acostant als seus participants -xiquets i joves d'entre 3 i 14 anys d'edat- al món de la ciència.

28 tallers i laboratoris com a conseqüència de l'èxit de l'edició anterior

Experimenta-Escola d'Estiu UPV inclou un total de 28 tallers i laboratoris, adaptats sempre a l'edat dels participants. No en va, fins i tot els més xicotets poden fer les seues primeres aproximacions a la ciència i la tecnologia amb el 'Moment experiment', en el qual viuen una experiència col·lectiva on l'animació, la ciència i la 'màgia' s'alineen.

Altra de les activitats més populars és Experihuerta, un taller que acosta a xiquets d'entre 6 i 8 anys al món de l'agricultura i la ramaderia al costat del peculiar Tio Canya, amb el qual realitzen una visita als horts i granges de la UPV en el seu campus de Vera.

Per als més majors, una de les opcions preferides és SoundCool, on els alumnes creen la seua pròpia composició musical de forma col·laborativa a través dels seus mòbils i tablets. Així, al costat de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Informàtica (ETSEI-UPV) i el Departament de Sistemes Informàtics i Computació (DSIC-UPV), s'ha creat específicament una xarxa social de l'Escola d'Estiu, amb l'objectiu de sensibilitzar de cara a un ús adequat de les xarxes socials.

Pedro López Ballester, coordinador d'Experimenta de l'Escola d'Estiu de la UPV, explica que "després del gran èxit de l'any passat amb l'engegada d'Experimenta, decidirem tornar a apostar per aquesta iniciativa, incrementant el nombre de tallers i laboratoris. La resposta, novament, està sent boníssima. Es tracta d'una forma molt amena i divertida amb la qual des dels més xicotets fins als d'últim curs aprenen jugant amb la ciència, en les seues més diverses branques, durant tot el mes".

Dos projectes de recerca

A més, com en anys anteriors, l'Escola d'Estiu es converteix també en un marc perfecte per a diferents projectes de R+D desenvolupats per investigadors de la UPV. En aquesta ocasió, són dos els treballs que s'estan duent a terme.

El primer d'ells, coordinat per l'I3BH i el Neurorehabilitation and Brain Research Group de la UPV, se centra en la validació de paràmetres de marxa mitjançant l'ús de Kinect v2. Amb ajuda dels xiquets, es crea un patró de normalitat de gran utilitat per a la valoració d'altres xics i xiques de la seua mateixa edat amb dificultats a l'hora de caminar.

La finalitat del projecte és disposar d'una eina per a poder realitzar una avaluació ràpida a pacients amb dany cerebral, esclerosi múltiple, parkinson, etc.

El segon, denominat Eurohandfeet, compta amb la participació de l'Institut de Biomecànica de València i l'Institut Tecnològic de Producte Infantil i Oci (AIJU), i es centra en l'estudi de les característiques antropomètriques de la població infantil europea per a millorar la seguretat, l'ergonomia i la psicomotricitat de productes per als xiquets.

Notícia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC