iGEM 2016

Nou estudiants de la UPV participaran en el concurs de biologia sintètica del MIT amb Hype-IT, un sistema de 'retalla i enganxa' del genoma de plantes

[ 20/07/2016 ]
iGEM 2016

La Universitat Politècnica de València (UPV) participarà un any més en iGEM 2016, el concurs de biologia sintètica organitzat pel Massachusetts Institute of Technology (MIT), que aquesta edició tindrà lloc del 27 al 31 d'octubre a Boston (Estats Units).

Allí, un equip format per 9 estudiants de 5 titulacions diferents de la UPV -Grau en Biotecnologia, Enginyeria de Tecnologies Industrials, Enginyeria Electrònica, Enginyeria Informàtica i Enginyeria Biomèdica-, presentarà el projecte "Hype-IT" (acrònim de l'anglès Hack Your Plants Editing, I Technology), un enginyós sistema de retalla i enganxa de genoma de plantes.

L'edició de gens en una planta, a l'abast de qualsevol

Hype-IT és un maletí d'eines que posa a l'abast de qualsevol l'edició de gens en una planta. En paraules de Mónica Gutiérrez, la líder de l'equip, "el projecte parteix d'una tecnologia revolucionària que ja existeix als laboratoris, la CRISPR/Cas9, l'ús de la qual, això no obstant, no s'ha estès".

"La nostra idea", afig l'alumna de la UPV, "era que fóra accessible per a tots. A fi d'aconseguir-ho, hem creat un kit amb 4 instruments: un programari -manual d'instruccions en forma de base de dades per a saber quin gen cal retallar-, un sistema de verificació prèvia, un vehicle viral -que duu a terme el treball- i, finalment, l'equip de laboratori, molt assequible però igualment funcional."

El cost de l'equipament, 35 vegades més barat que l'actual

Amb Hype-IT, "l'estalvi de temps i diners és molt considerable", assenyala Gutiérrez. "Hem calculat que el cost del maletí pot estar al voltant de 450 euros -en el mercat, un equipament d'aquest estil no baixa dels 16.000 euros, és a dir, aproximadament, resulta 35 vegades més car-, la qual cosa permetrà als planters petits llançar al mercat llavors noves d'una planta millorada, amb una inversió reduïda i sense que calga esperar 10 o 15 anys ni dependre de grans laboratoris."

Homenatge a Francisco Mójica, descobridor del CRISPR/Cas9

El projecte ret homenatge a Francisco Mójica, l'investigador alacantí que va descobrir el CRISPR/Cas9 i l'immens potencial que té aquest. Al costat de Mónica Victoria Gutiérrez Salazar, l'equip de la UPV el formen José Álvaro Ballesteros González, Francisco Gutiérrez Salazar, Diógenes Bort Griñó, Francesc Xavier Molero Boltes, Alicia Climent Catalá, Alba González Cebrián , Iván Casas Rodrigo, Fernando Nóbel Santos Navarro. Junt amb ells, Daniel Pellicer Roig hi treballa en qualitat d'assessor.

Més de 300 equips i totes les millors universitats del món presents

iGEM és l'acrònim d'International Genetically Engineered Machine, el concurs creat l'any 2004 com una competició d'estiu dirigida a alumnes brillants. Un any després, el MIT va obrir la prova a equips internacionals, a fi d'impulsar una nova comunitat d'experts mundials en aquest camp. Avui, iGEM és una cita mundial ineludible per als experts en biologia sintètica i una incubadora de talents que, any rere any, bat rècords de participació.

En aquesta edició, hi ha inscrits 302 equips de tot el món, un 15% més que el 2015. Es tracta de la primera vegada que el concurs supera la barrera dels 300 equips, entre els quals hi ha 2 països que hi tenen una representació molt superior a la resta: els Estats Units, amb 76 equips, i la Xina, que en presenta 65. Entre els competidors, per descomptat, estan presents totes les principals universitats del món (Harvard, Yale, Oxford, MIT, Colúmbia, San Diego.).

La UPV, present des del 2006 i premiada el 2014 amb Sexy Plant

La UPV ha participat en totes les edicions d'iGEM des de l'any 2006. Inicialment, en el marc d'un equip interuniversitari valencià i, els darrers anys, amb un equip totalment propi. Els investigadors Javier Urchueguía i Alberto Conejero són els instructors del projecte, que té, a més, el suport de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP) i del Consell Superior de Recerques Científiques a la Comunitat Valenciana.

Urchueguía i Conejero ja saben el que és guanyar una medalla en iGEM. Va ser en 2014, amb Jesús Picó (UPV) i Diego Orzaez (IBMCP) com a instructors de l'equip de la UPV que va obtenir -ex aequo amb l'Imperial College de Londres (Anglaterra)- el premi especial Best Part Collection, pel conjunt d'elements genètics funcionals (promotors, activadores, repressors, seqüències codificantes, etc.) combinats en el seu projecte Sexy Plant.

Integrats en Generació Espontànea

L'equip iGEM UPV és una comunitat d'alumnes i titulats integrats en la plataforma Generació Espontània, llançada des de la UPV per a ajudar als seus estudiants més competitius i internacionals.

Sota aquest paraigua, la UPV desplega un programa d'un suport institucional a les associacions més actives perquè duguen a terme les seues activitats extracurriculars (participació en esdeveniments, competicions, concursos internacionals, programes de voluntariat.) i servisquen d'exemple i motivació als seus companys.

Notícia UPV TV

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC