EcoSensor

Investigadors del GRC-DISCA de la UPV desenvolupen un equip que permet conèixer la qualitat de l'aire en qualsevol punt de la ciutat

[ 29/06/2016 ]
EcoSensor

Un equip d'investigadors del Grup de Xarxes de Computadors del Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors (GRC-DISCA) de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha desenvolupat EcoSensor, un equip de baix cost i ràpida instal·lació que, combinat amb una aplicació i un telèfon mòbil, permet conèixer la qualitat de l'aire en qualsevol punt d'una ciutat.

Compost per un o més sensors capaços de mesurar diferents contaminants en l'aire -juntament amb les coordenades i l'instant de captura-, un sistema de comunicacions encastat, dispositius mòbils i servidors en núvol, EcoSensor pot portar-se damunt o bé instal·lar-se ràpidament en qualsevol vehicle; la bicicleta és l'opció més flexible i ecològica segons els seus creadors.

Control mediambiental aprofitant la xarxa de transport públic

Carlos Tavares Calafate, investigador del GRC i sotsdirector del DISCA-UPV, afirma que, aprofitant la xarxa de transport públic que hi ha, EcoSensor permetria maximitzar el control mediambiental a les ciutats amb un cost mínim, i estendre'l a qualsevol punt d'aquestes.

"Actualment", explica, "Europa disposa d'una xarxa d'estacions per a monitorar l'aire que requereixen infraestructura pròpia i sensors avançats, la qual cosa n'eleva el cost considerablement. A més, en la pràctica, el nombre d'estacions és molt reduït, la qual cosa impedeix conèixer amb detall la qualitat de l'aire als diferents punts de la ciutat. EcoSensor permet salvar aquest handicap d'una forma, a més, molt eficient".

Senzillesa d'ús

Pel que fa al funcionament d' EcoSensor, l'investigador en destaca la senzillesa. "N'hi ha prou amb iniciar l'aplicació per a començar a monitorar la ciutat. Una vegada es carreguen les dades en el núvol, el sistema genera automàticament, a partir de les dades registrades per terminals de diversos usuaris, els mapes de contaminació detallats de l'àrea estudiada. Si el nombre d'usuaris és elevat, es poden tenir mapes de contaminació complets i actualitzats pràcticament a l'instant", apunta Tavares.

Possible eina d'ajuda per a aplicar restriccions de trànsit en zones crítiques

A més de permetre conèixer amb detall quines zones d'una ciutat presenten un major índex de contaminació, EcoSensor es podria usar també com a eina d'ajuda per a aplicar restriccions de trànsit a les zones que arriben a valors crítics.

"L'administració pública en general, i els Ajuntaments en particular", indica l'investigador de la UPV, "tindran amb EcoSensor un instrument més per a conèixer la qualitat d'aire en zones urbanes, amb l'avantatge que els costos són molt baixos per a l'administració, i el grau de detall dels valors obtingut és molt bo, i supera amb escreix les dades que la infraestructura actual és capaç d'oferir".

Avantatges per a l'usuari particular

Respecte a l'usuari particular, els creadors d'EcoSensor assenyalen que, "a més de la sensació de participar en l'organització i la millora de la qualitat de vida de la seua ciutat, el ciutadà tindrà com a avantatge el fet de poder conèixer, de primera mà i en temps real, la qualitat de l'aire en qualsevol trajecte que estiga fent, així com la distribució dels diferents gasos nocius per a la salut, com és el cas de l'ozó, especialment agressiu amb les vies respiratòries".

Les prestacions d'EcoSensor han sigut validades a la ciutat de València, comparant els valors obtinguts per l'equip amb dades de control recollides per les estacions distribuïdes a la ciutat en les mateixes dates i ubicació. Els resultats de la recerca s'han publicat fa poc en el Journal of Sensors.

Notícia UPV-TV

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries