Equake

El Grup de Sistemes i Aplicacions de Temps Real Distribuït de la UPV idea un nou sistema d'alerta ràpida i fiable de terratrèmols

[ 30/11/2015 ]
Equake

Un equip d'investigadors del Grup de Sistemes i Aplicacions de Temps Real Distribuït de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha ideat un nou sistema d'alerta precoç de terratrèmols.

Actualment en fase de prototip, parteix de l'aprofitament dels acceleròmetres instal·lats als telèfons mòbils, que actuarien com a sismògrafs a petita escala, i una app denominada EQuake.

Autònom, més ràpid, amb un cost menor i sense falsos positius

Manuel Esteve, coordinador del Grup de Sistemes i Aplicacions de Temps Real Distribuït de la UPV, afirma que, si bé "ja existeixen sistemes similars en l'àmbit de la recerca bàsica, aquest millora sensiblement el temps de resposta, és de menor cost i es troba en un estat de desenvolupament més proper a l'ús real". A més, destaca també perquè és completament autònom i evita falsos positius.

En les proves desenvolupades en laboratori -amb dades d'un entorn simulat obtingudes de l'Institut Geofísic Nacional de l'Escola Politècnica Nacional de l'Equador (IGEPN)-, permet alertar amb 12 segons d'antelació al lloc de l'epicentre, un temps que s'incrementa en llocs més allunyats. La tesi doctoral, desenvolupada a la UPV, de la investigadora equatoriana Ana Zambrano forma part d'aquest treball d'R+D.

Alertar la població i ajudar en la gestió d'emergències, principals objectius

"Es tracta d'un sistema de baix cost i gran fiabilitat", prossegueix Esteve, "els principals objectius del qual serien alertar la població i ajudar els cossos de seguretat en la gestió d'aquestes emergències".

EQuake detecta el terratrèmol i la direcció i la velocitat de propagació de les ones

Pel que fa al funcionament, els investigadors expliquen que l'app EQuake permet registrar i gestionar l'acceleròmetre instal·lat en cada telèfon mòbil. Davant un possible cas de terratrèmol, filtra el senyal registrat -per a descartar moviments que no corresponguen a un moviment sísmic- i l'envia a un servidor intermedi de zona, en el qual es processen i s'emmagatzemen totes les alertes que ha transmès el conjunt de mòbils situats a la mateixa àrea.

Esteve indica que "per la posició dels telèfons i l'instant de temps en el qual es detecta l'acceleració es pot estimar, en primer terme, si es tracta d'un terratrèmol, la direcció en què es desplacen les ones i la velocitat de propagació que tenen. D'aquesta manera, ofereix més informació de la que donaria un únic sismògraf aïllat".

Brinda un temps extra que pot ser fonamental en la reducció de pèrdues de vides humanes

En cas de possible emergència, cada mòbil transmetria informació clau -intensitat de l'impuls, coordenades de posició i instant precís en què s'ha detectat el moviment- a un servidor intermedi que gestionaria l'arribada de missatges provinents dels usuaris, i deduiria si hi ha hagut un pic sísmic o no i, si calguera, notificaria l'existència del terratrèmol en temps real a través dels smartphones.

"Això permetria disposar d'un temps extra que podria ser fonamental a l'hora de prendre una millor decisió que implique, sobretot, la reducció de pèrdues de vides humanes", destaca Manuel Esteve.

Ofereix la possibilitat d'obtenir i enviar informació multimèdia addicional

"El centre de control, addicionalment, podria rebre de cada smartphone informació multimèdia de l'entorn -comentaris, vídeos i imatges- i així oferiria una visió global de la situació que ajudaria a gestionar eficientment els diversos cossos d'ajuda", assenyala l'investigador de la UPV.

"A més", continua Esteve, "podria oferir a l'usuari informació que el centre de control coneix per altres particulars: carreteres destruïdes, lliscaments de terra, centres de suport, llocs especialment perillosos, etc.".

Els investigadors de la UPV van presentar aquest sistema en la VIII Conferència Internacional Internet and Distributed Computing Systems, duta a terme al Regne Unit.

Notícies destacades

Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7% Acabar amb la pobresa infantil a Espanya augmentaria el PIB un 5'7%
La pobresa infantil a Espanya, a debat en unes jornades organitzades per la Càtedra d'Infància i Adolescència de la UPV, a Torrevella
QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries