Anàlisi computacional de textos

La UPV desenvolupa, juntament amb Autoritas Consulting, una eina contra la pederàstia que permet deduir el sexe i l'edat dels usuaris de les xarxes socials

[ 10/11/2015 ]
Anàlisi computacional de textos

Un equip d'investigadors del Centre de Recerca Pattern Recognition and Human Language Technology de la Universitat Politècnica de València (PRHLT-UPV) ha desenvolupat, juntament amb l'empresa Autoritas Consulting, una nova eina que permet deduir el sexe i rang d'edat dels autors de comentaris en les xarxes socials.

El treball, els resultats del qual han sigut publicats per la revista Information Processing and Management, és de gran utilitat en operacions de seguretat o detecció de possibles casos de pederàstia i, al seu torn, constitueix una eina molt valuosa per a les empreses de cara a l'enfocament de les seues accions de màrqueting a partir del coneixement de la segmentació del mercat.

La teoria de grafs, element clau

Paolo Rosso, investigador del PRHLT de la UPV, explica que "la informació sobre el sexe i l'edat dels usuaris de les xarxes socials no sempre és accessible ni explícita, i quan ho és, pot ser falsa. L'eina que hem desenvolupat permet desxifrar aquesta informació, aplicant amb aquest fi tècniques d'anàlisi lingüística computacional".

Així, per a inferir la informació desitjada, l'eina desenvolupada des de la UPV i Autoritas Consulting estudia el llenguatge utilitzat pels usuaris de les xarxes, aplicant amb aquesta finalitat la teoria de grafs.

Anàlisi d'expressions i estructura del discurs, temps verbals, emocions i categories gramaticals

Aquesta analitza els temps verbals emprats, les categories gramaticals més repetides, l'estructura del discurs, la tipologia d'expressions utilitzades i el pes de les emocions. A partir d'aquestes dades, és possible saber si darrere d'un text anònim es troba un home o una dona, i el seu rang d'edat.

Francisco Rangel, director tecnològic (CTO) en Autoritas Consulting, detalla el procés: "Partim d'un text, del qual extraiem les categories gramaticals per a construir un graf. Aquest s'enriqueix amb les emocions expressades, la polaritat de les paraules, els tipus de verb i de substantiu, etc. Després, s'aplica la teoria de grafs per a calcular la importància de cada element en l'estructura del discurs. Davant de cada cas nou, utilitzant un algorisme d'aprenentatge, s'extrau el graf i s'obté una predicció".

Utilitzada ja en casos d'investigació policial d'amenaces de bomba

L'eina ja ha sigut utilitzada en casos d'investigació policial d'amenaces de bomba. "En aquests casos, interessa fer un seguiment d'aquests comptes. No sols per veure de què parlen, sinó també per veure quin perfil tenen els autors. El sistema, a més, ajuda també a captar perfils falsos", conclouen els autors del treball.

Notícia UPV TV

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries