Mars Sample Return

La UPV participa en el desenvolupament d'un nou sensor per a la missió d'exploració robòtica a Mart de l'Agència Espacial Europea

[ 26/10/2015 ]
Mars Sample Return

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del Grup de Radiació Electromagnètica de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM), ha participat en el desenvolupament d'un nou sensor per a Mars Sample Return, la missió d'exploració robòtica del planeta Mart de l'Agència Espacial Europea (ESA).

Junt amb la UPV, el consorci de recerca espanyol, que està liderat per l'empresa EMXYS, inclou també l'empresa AURORASAT -situada a la Ciutat Politècnica de la Innovació (CPI), parc científic de la UPV- i la companyia madrilenya GMV.

Ideat per a ser incorporat a bord d'una de les naus que transportaran a la Terra mostres d'arena i roques del planeta roig, el sensor de navegació coordinarà la primera localització i l'aproximació de la nau de mostres a la nau principal des d'una distància de 3.000 quilòmetres.

L'objectiu, tornar a la Terra amb 500 grams de sòl marcià

Segons explica Francisco García de Quirós, Director Tècnic d'EMXYS, la missió de l'Agència Espacial Europea pretén visitar Mart i tornar a la Terra amb 500 grams de sòl marcià emmagatzemats en una esfera de 23 cm de diàmetre que, una vegada aterre al planeta roig i hi siga carregada amb les mostres, serà llançada de nou a l'òrbita marciana.

"Aquesta esfera", apunta García de Quirós, "la capturarà posteriorment una nau a l'òrbita del planeta, que tornarà a la Terra amb el material. Per a recuperar l'esfera, gestionant autònomament les maniobres d'aproximació i captura, cal una sèrie de sensors, entre els quals es troba el que hem desenvolupat des del nostre consorci."

El projecte conjunt EMXYS-UPV-AURORASAT-GMV ha dut a terme un estudi, mitjançant la simulació de l'escenari de localització, aproximació i captura al voltant de Mart, que ha permès derivar els paràmetres de funcionament del sensor. Aquest inclou una antena en UHF i una altra d'electrònica, de generació i recepció de radiofreqüència i processament de dades.

Antena omnidireccional

Aquesta darrera l'han desenvolupada AURORASAT i el Grup de Radiació Electromagnètica de l'iTEAM-UPV, i consisteix en quatre elements dissenyats per a acomodar-se a l'equador de la càpsula esfèrica de 23 cm. Mario Baquero, investigador de l'iTEAM-UPV, explica que "l'antena és clau per a la trobada entre el satèl·lit i l'equip que prendrà les mostres d'arena de Mart."

Entre les principals característiques de l'antena, cal assenyalar que incorpora un diagrama de radiació omnidireccional, la qual cosa permet "cercar al satèl·lit en qualsevol direcció. A més, el disseny i la ubicació de l'antena eviten qualsevol interferència de cara a la comunicació amb elements claus del sensor, com són les cèl·lules solars situades a la superfície i encarregades de la recàrrega de bateria."

Electrònica i estudi d'aproximació i captura

EMXYS ha implementat l'electrònica de generació, recepció, condicionament i processament dels senyals de radiofreqüència utilitzant un circuit integrat programable de característiques espacials. D'altra banda, GMV ha completat la simulació de l'estudi d'aproximació i captura per derivar-ne els requeriments complets del sensor i el funcionament d'aquest a l'òrbita marciana.

Una missió clau per a la comprensió del planeta

L'Agència Espacial Europea és una organització internacional, integrada per 22 estats, que coordina esforços financers i intel·lectuals per dur a terme activitats conjuntes relacionades amb l'espai que van molt més enllà dels objectius de qualsevol dels seus membres a títol individual.

D'aquest interès sorgeix Mars Sample Return, una missió clau per a la comprensió del planeta Mart. No debades, l'adquisició de mostres del sòl marcià, encara que representa un gran repte, es considera fonamental per a la comprensió de futures missions científiques.

Comparte esta noticia o conecta con la UPV en medios sociales

Bookmark and Share

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom